Министарство спољне и унутрашње трговине и телекомуникација је у сарадњи са Привредном комором Србије организовало Централну јавну расправу о Нацрту закона о заштити потрошача у Србији, која је одржана 9. октобра 2013. године у Привредној комори Србије.
На Централној јавној расправи, из ресорног министарства учествовали су помоћник министра мр Љиљана Станковић и професор Тијери Бургоањи, шеф пројекта “Јачање заштите потрошача у Србији” који финансира ЕУ, a из Привредне коморе Србије потпредседник Здравко Јелушић и секретар Удружења за трговину Гордана Хашимбеговић.
Новим Законом о заштити потрошача дефинисани су циљеви који се тичу: јачања државног институционалног оквира политике заштите потрошача, успостављања делотворнијег механизма за спровођење Закона, оснаживања удружења потрошача и усклађивања домаћих прописа са правним тековинама ЕУ (потрошачким правом ЕУ).
Најважније новине су: оснивање Центра за решавање потрошачких спорова у циљу јачања институционалног оквира, шири опсег вршења надзора инспекцијских органа како би механизам спровођења Закона био делотворнији и успостављање основних критеријума које морају испуњавати сва удружењa у смислу оснаживања удружења за заштиту потрошача.
Надлежности Центра за решавање потрошачких спорова односиле би се на: прaћење тржиштa (непоштено пословaње и непрaвичне уговорне одредбе), пријем, евидентирaње и решaвaње приговорa потрошaчa као и упрaвљaње Националним регистром потрошачких приговора, решавање потрошачких спорова вансудским путем, покретaње поступака зa заштиту колективних интереса потрошача, иницирaње изрaдe кодексa понaшaњa.
Конкретна корист коју ће имати потрошачи, тиче се забране дискриминације потрошача, дужности обавештавања пре закључења уговора, затим, могућност да потрошач присуствује провери утврђивања несаобразности робе коју врши трговац и увођење одредбе која би онемогућила наметање оправке потрошачу у првих 6 месеци. Такође, трговац је обавезан да уз Одржана Централна јавна расправа о Нацрту закона о заштити потрошача
продату робу потрошачу преда пратећу документацију и то нарочито: декларацију, упутство за употребу, упутство за монтажу, а код продаје техничке робе и списак овлашћених сервисера са територије РС, чиме се обезбеђује виши ниво заштите потрошача код куповине појединих категорија производа.
Најбитнија новина, која омогућава потрошачу битно ефикаснију заштиту, тиче се детаљног регулисања поступка рекламације, вођења књиге рекламација од стране трговца и рока за решавање рекламације који је скраћен са 15 на 8 дана.
Код испоруке трговац је обавезан да испоручи робу и преда документа која се на њу односе у максималном року испоруке од 30 дана уколико није другачије договорено. Новине у вези са испоруком робе су и правила за доставу робе на адресу потрошача, затим да испорука није уредна уколико је достава извршена остављањем робе испред врата.
Битна измена у корист потрошача тиче се комерцијалне гаранције и уводи се обавеза предаје гарантног листа потрошачу у писаном облику, а у електронском облику само ако се потрошач са тим сагласи.
Новим Законом је проширен обим казнених одредаба и предвиђено је да инспекцијски органи и регулаторна тела покрећу поступак за заштиту колективних интереса чиме се потрошачу омогућава да свеобухватније користи своја права.
Током јавне расправе, која траје до краја октобра, сви заинтересовани могу да доставе своје сугестије и коментаре на Нацрт закона о заштити потрошача.