Ministarstvo spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija je u saradnji sa Privrednom komorom Srbije organizovalo Centralnu javnu raspravu o Nacrtu zakona o zaštiti potrošača u Srbiji, koja je održana 9. oktobra 2013. godine u Privrednoj komori Srbije.
Na Centralnoj javnoj raspravi, iz resornog ministarstva učestvovali su pomoćnik ministra mr Ljiljana Stanković i profesor Tijeri Burgoanji, šef projekta “Jačanje zaštite potrošača u Srbiji” koji finansira EU, a iz Privredne komore Srbije potpredsednik Zdravko Jelušić i sekretar Udruženja za trgovinu Gordana Hašimbegović.
Novim Zakonom o zaštiti potrošača definisani su ciljevi koji se tiču: jačanja državnog institucionalnog okvira politike zaštite potrošača, uspostavljanja delotvornijeg mehanizma za sprovođenje Zakona, osnaživanja udruženja potrošača i usklađivanja domaćih propisa sa pravnim tekovinama EU (potrošačkim pravom EU).
Najvažnije novine su: osnivanje Centra za rešavanje potrošačkih sporova u cilju jačanja institucionalnog okvira, širi opseg vršenja nadzora inspekcijskih organa kako bi mehanizam sprovođenja Zakona bio delotvorniji i uspostavljanje osnovnih kriterijuma koje moraju ispunjavati sva udruženja u smislu osnaživanja udruženja za zaštitu potrošača.
NadležnostiCentra za rešavanje potrošačkih sporova odnosile bi se na: praćenje tržišta (nepošteno poslovanje i nepravične ugovorne odredbe), prijem, evidentiranje i rešavanje prigovora potrošača kao i upravljanje Nacionalnim registrom potrošačkih prigovora, rešavanje potrošačkih sporova vansudskim putem, pokretanje postupaka za zaštitu kolektivnih interesa potrošača, iniciranje izrade kodeksa ponašanja.
Konkretna korist koju će imati potrošači, tiče se zabrane diskriminacije potrošača, dužnosti obaveštavanja pre zaključenja ugovora, zatim, mogućnost da potrošač prisustvuje proveri utvrđivanja nesaobraznosti robe koju vrši trgovac i uvođenje odredbe koja bi onemogućila nametanje opravke potrošaču u prvih 6 meseci. Takođe, trgovac je obavezan da uz Održana Centralna javna rasprava o Nacrtu zakona o zaštiti potrošača
prodatu robu potrošaču preda prateću dokumentaciju i to naročito: deklaraciju, uputstvo za upotrebu, uputstvo za montažu, a kod prodaje tehničke robe i spisak ovlašćenih servisera sa teritorije RS, čime se obezbeđuje viši nivo zaštite potrošača kod kupovine pojedinih kategorija proizvoda.
Najbitnija novina, koja omogućava potrošaču bitno efikasniju zaštitu, tiče se detaljnog regulisanja postupka reklamacije, vođenja knjige reklamacija od strane trgovca i roka za rešavanje reklamacije koji je skraćen sa 15 na 8 dana.
Kod isporuke trgovac je obavezan da isporuči robu i preda dokumenta koja se na nju odnose u maksimalnom roku isporuke od 30 dana ukoliko nije drugačije dogovoreno. Novine u vezi sa isporukom robe su i pravila za dostavu robe na adresu potrošača, zatim da isporuka nije uredna ukoliko je dostava izvršena ostavljanjem robe ispred vrata.
Bitna izmena u korist potrošača tiče se komercijalne garancije i uvodi se obaveza predaje garantnog lista potrošaču u pisanom obliku, a u elektronskom obliku samo ako se potrošač sa tim saglasi.
Novim Zakonom je proširen obim kaznenih odredaba i predviđeno je da inspekcijski organi i regulatorna tela pokreću postupak za zaštitu kolektivnih interesa čime se potrošaču omogućava da sveobuhvatnije koristi svoja prava.
Tokom javne rasprave, koja traje do kraja oktobra, svi zainteresovani mogu da dostave svoje sugestije i komentare na Nacrt zakona o zaštiti potrošača.