Oko 400 predstavnika malih i srednjih preduzeća prisustvovalo je obukama o elektronskom poslovanju koje su održane u okviru aktivnosti projekta Razvoj elektronskog poslovanja koji finansira Evropska unija.
Cilj obuka bio je da se malim i srednjim preduzećima približi koncept elektronske trgovine, elektronskog poslovanja i digitalnih aplikacija koji se mogu iskoristiti kao inovativno sredstvo za povećanje konkurentnosti i sniženje troškova poslovanja.
U saradnji sa Ministarstvom trgovine, turizma i telekomunikacija, Nacionalnom agencijom za regionalni razvoj i Regionalnim razvojnim agencijama održano je 18 obuka u Beogradu (dve obuke), Novom Sadu, Valjevu, Leskovcu, Vranju, Nišu, Novom Pazaru, Subotici, Sremskoj Mitrovici, Užicu, Požarevcu, Loznici, Zaječaru, Kragujevcu, Čačku, Kruševcu i Zrenjaninu. Obuke su realizovane od septembra do novembra 2015.
Tokom projektnih aktivnosti biće odabrano 50 malih i srednjih preduzeća kojima će biti pružena nefinansijska podrška projekta kako bi unapredili svoje elektronsko poslovanje i dobili oznaku e-Trustmark (oznaka poverenja na Internetu). Učesnici obuka ocenili su da su obuke bile veoma korisne i istakli da su dobili znanja kojima će unaprediti svoje elektronsko poslovanje.
Prema rezultatima istraživanja “Istraživanje barijera i motivatora e-potrošača u Srbiji” (MASMI, Beograd) koje je u oktobru 2015. sprovedeno u okviru aktivnosti projekta, oko polovine građana Srbije koristi internet svakodnevno, najviše na računaru ili laptopu (90% korisnika), ali i na telefonu (57% korisnika). Iako se internet najčešće koristi za pretragu informacija i komunikaciju, otprilike ¼ građana ga koristi za online kupovinu proizvoda i usluga.
Procenat online kupaca među internet korisnicima je niži u Srbiji nego u većini zapadnih EU zemalja, što ukazuje na nisku razvijenost tržišta e-trgovine. Međutim, 23% nekorisnika planira da počne da koristi internet u budućnosti, a otprilike polovina internet korisnika koji ne kupuju online pretražuje proizvode i usluge online, što ukazuje na veliki potencijal razvoja e-trgovine.
Dok je u Srbiji online kupovina i dalje u razvoju (samo četvrtina građana Srbije kupuje online), u zemljama EU, samo 25% ljudi nije nikad naručilo robu online (Eurostat, podaci za 2014. godinu), a polovina građana članica EU je kupilo neku robu ili uslugu preko interneta u 2014. godini. Međutim učestalost online kupovine u Srbiji je slična ili nešto veća nego u zemljama u regionu – 28% građana Hrvatske, 17% građana Bugarske i 10% građana Rumunije su kupovali proizvode i usluge online u 2014.
Bezbednost sajta je najvažniji faktor za razmatranje online kupovine među korisnicima interneta – generalna reputacija sajta/kompanije i preporuke prijatelja i članova porodice se smatraju najvažnijim indikatorima sigurnosti sajta, no za one koji ne kupuju online, kredibilitet sajta (korisnički ugovor, proces registracije, itd.) takođe je važan, navodi se u istraživanju.
Projekat Razvoj elektronskog poslovanja finansira Evropska unija. Projekat se realizuje u saradnji sa Ministarstvom trgovine, turizma i telekomunikacija i Ministarstvom privrede Republike Srbije.
Više informacija o projektu: www.eposlovanje.biz.