Око 400 представника малих и средњих предузећа присуствовало је обукама о електронском пословању које су одржане у оквиру активности пројекта Развој електронског пословања који финансира Европска унија.
Циљ обука био је да се малим и средњим предузећима приближи концепт електронске трговине, електронског пословања и дигиталних апликација који се могу искористити као иновативно средство за повећање конкурентности и снижење трошкова пословања.
У сарадњи са Министарством трговине, туризма и телекомуникација, Националном агенцијом за регионални развој и Регионалним развојним агенцијама одржано је 18 обука у Београду (две обуке), Новом Саду, Ваљеву, Лесковцу, Врању, Нишу, Новом Пазару, Суботици, Сремској Митровици, Ужицу, Пожаревцу, Лозници, Зајечару, Крагујевцу, Чачку, Крушевцу и Зрењанину. Обуке су реализоване од септембра до новембра 2015.
Током пројектних активности биће одабрано 50 малих и средњих предузећа којима ће бити пружена нефинансијска подршка пројекта како би унапредили своје електронско пословање и добили ознаку е-Трустмарк (ознака поверења на Интернету). Учесници обука оценили су да су обуке биле веома корисне и истакли да су добили знања којима ће унапредити своје електронско пословање.
Према резултатима истраживања “Истраживање баријера и мотиватора е-потрошача у Србији” (МАСМИ, Београд) које је у октобру 2015. спроведено у оквиру активности пројекта, око половине грађана Србије користи интернет свакодневно, највише на рачунару или лаптопу (90% корисника), али и на телефону (57% корисника). Иако се интернет најчешће користи за претрагу информација и комуникацију, отприлике ¼ грађана га користи за онлине куповину производа и услуга.
Проценат онлине купаца међу интернет корисницима је нижи у Србији него у већини западних ЕУ земаља, што указује на ниску развијеност тржишта е-трговине. Међутим, 23% некорисника планира да почне да користи интернет у будућности, а отприлике половина интернет корисника који не купују онлине претражује производе и услуге онлине, што указује на велики потенцијал развоја е-трговине.
Док је у Србији онлине куповина и даље у развоју (само четвртина грађана Србије купује онлине), у земљама ЕУ, само 25% људи није никад наручило робу онлине (Еуростат, подаци за 2014. годину), а половина грађана чланица ЕУ је купило неку робу или услугу преко интернета у 2014. години. Међутим учесталост онлине куповине у Србији је слична или нешто већа него у земљама у региону – 28% грађана Хрватске, 17% грађана Бугарске и 10% грађана Румуније су куповали производе и услуге онлине у 2014.
Безбедност сајта је најважнији фактор за разматрање онлине куповине међу корисницима интернета – генерална репутација сајта/компаније и препоруке пријатеља и чланова породице се сматрају најважнијим индикаторима сигурности сајта, но за оне који не купују онлине, кредибилитет сајта (кориснички уговор, процес регистрације, итд.) такође је важан, наводи се у истраживању.
Пројекат Развој електронског пословања финансира Европска унија. Пројекат се реализује у сарадњи са Министарством трговине, туризма и телекомуникација и Министарством привреде Републике Србије.
Више информација о пројекту: www.eposlovanje.biz.