Milićević: Izvoz agrara četiri puta manji od mogućeg

Izvoz srpskog agrara već godinama je ispod milijardu evra, iako je potencijal oko četiri milijarde evra godišnje, rekao je danas u Beogradu državni sekretar u Ministarstvu spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija Dragovan Milićević, i dodao da zahvaljujući privatnoj inicijativi, naša zemlja polako počinje da se probija na strana tržišta.

Milićević je, otvarajući sajam ekskluzivne hrane i pića – „Premium Food Weekend 2013“ u tržnom centru „Stadion“ na Voždovcu, konstatovao da i dalje moramo da uvozimo određene količine mesa i povrća, umesto da budemo neto izvoznici tih artikala.

Iako se u javnosti stalno naglašava da je poljoprivreda razvojna i izvozna šansa Srbije, naše tržište nema dovoljno mesa, mesnih prerađevina i povrća iz domaće proizvodnje, tako da ti prehrambeni artikli moraju da se uvoze, naveo je Milićević,

„Ne treba zaboraviti da mi uvozimo izuzetno mnogo hrane u odnosu na potencijale Srbije, a što se izvoza tiče mi smo između 60. i 70. mesta u svetu kada se posmatra izvoz svih prehrambenih proizvoda“, dodao je on.

Srbija se muči već godinama da dosegne granicu izvoza hrane od milijardu evra godišnje, a prema stručnim analizama, izvozni potencijal domaćeg agrara je između 3,5 i četiri milijarde evra, precizirao je Milićević, ocenjujući da domaća poljoprivreda koristi jedva 25 do 30 odsto potencijala godišnjeg izvoza hrane u svet.

Prema njegovoj oceni, slabo korišćenje izvoznog potencijala domaćeg agrara je posledica slabe organizacije same proizvodnje i stava države po tom pitanju, jer teško da se u Srbiji može naći ozbiljan poljoprivredni proizvođač, a da država nije tu uključena na određeni način.

Nekada značajni prehrambeni prerađivači, koji su bili i veliki izvoznici, danas su ugašeni i postali smo uvoznici te vrste proizvoda, tako da tu moramo stvari da razvijamo od početka, ukazao je državni sekretar.

Zahvaljujući privatnoj inicijativi, naša zemlja polako počinje da se probija na strana tržista sa svojom proizvodnjom alkoholnih i bezalkoholnih pića i već imamo prepoznatljive brendove poznate i van granica zemlje, kao što su „Nektar“, „Freš end Ko“, „Rauh“, „Žuta osa“ i drugi, naveo je Milićević.

Na sajmu je oko 20 izlagača predstavilo ekskluzivne proizvode prehrambene industrije i pića. Domaći proizvođači ponudili su mlečne proizvode, među kojima i na primer puter od badema, vrhunske suhomesnate proizvode, peciva, sokove, među kojima i od aronije, vina, kao i voćne rakije.