Милићевић: Извоз аграра четири пута мањи од могућег

Извоз српског аграра већ годинама је испод милијарду евра, иако је потенцијал око четири милијарде евра годишње, рекао је данас у Београду државни секретар у Министарству спољне и унутрашње трговине и телекомуникација Драгован Милићевић, и додао да захваљујући приватној иницијативи, наша земља полако почиње да се пробија на страна тржишта.

Милићевић је, отварајући сајам ексклузивне хране и пића – „Premium Food Weekend 2013“ у тржном центру „Стадион“ на Вождовцу, констатовао да и даље морамо да увозимо одређене количине меса и поврћа, уместо да будемо нето извозници тих артикала.

Иако се у јавности стално наглашава да је пољопривреда развојна и извозна шанса Србије, наше тржиште нема довољно меса, месних прерађевина и поврћа из домаће производње, тако да ти прехрамбени артикли морају да се увозе, навео је Милићевић,

„Не треба заборавити да ми увозимо изузетно много хране у односу на потенцијале Србије, а што се извоза тиче ми смо између 60. и 70. места у свету када се посматра извоз свих прехрамбених производа“, додао је он.

Србија се мучи већ годинама да досегне границу извоза хране од милијарду евра годишње, а према стручним анализама, извозни потенцијал домаћег аграра је између 3,5 и четири милијарде евра, прецизирао је Милићевић, оцењујући да домаћа пољопривреда користи једва 25 до 30 одсто потенцијала годишњег извоза хране у свет.

Према његовој оцени, слабо коришћење извозног потенцијала домаћег аграра је последица слабе организације саме производње и става државе по том питању, јер тешко да се у Србији може наћи озбиљан пољопривредни произвођач, а да држава није ту укључена на одређени начин.

Некада значајни прехрамбени прерађивачи, који су били и велики извозници, данас су угашени и постали смо увозници те врсте производа, тако да ту морамо ствари да развијамо од почетка, указао је државни секретар.

Захваљујући приватној иницијативи, наша земља полако почиње да се пробија на страна тржиста са својом производњом алкохолних и безалкохолних пића и већ имамо препознатљиве брендове познате и ван граница земље, као што су „Нектар“, „Фреш енд Ко“, „Раух“, „Жута оса“ и други, навео је Милићевић.

На сајму је око 20 излагача представило ексклузивне производе прехрамбене индустрије и пића. Домаћи произвођачи понудили су млечне производе, међу којима и на пример путер од бадема, врхунске сухомеснате производе, пецива, сокове, међу којима и од ароније, вина, као и воћне ракије.