Тржишна инспекција Министарства трговине, туризма и телекомуникација започела је у понедељак, 20. октобра 2014. контроле посредника у промету и закупу непокретности.
Ступањем на снагу Закона о посредовању у промету и закупу непокретности („Службени гласник РС”, број 95/2013- у даљем тексту: Закон) 8. новембра 2013. године и подзаконских аката 29. јула 2014. године, створен је правни оквир за регулисање те области.
Неке од одредби овог Закона, које се односе на упис у Регистар (чланови 4,5,6,7,8,9,10), као и Уговор о осигурању од одговорности за штету (члан 13), примењиваће се од 8. маја 2015. године.
Одредбе члана 11. Закона (стручни испит за посреднике у промету и закупу непокретности) примењиваће се од 8. новембра 2014. године.
Представници Тржишне инспекције одазвали су се позиву Секретара Удружења за трговину ПКС и председника Групације посредника у промету непокретности и учествовали у раду Девете седнице ове групације, 2. октобра 2014. године.
Представљен је Закон о посредовању у промету и закупу непокретности, Правилник о пословном простору и опреми посредника у промету и закупу непокретности и Правилник о евиденцији о посредовању у промету и закупу непокретности, са становишта инспекцијског надзора.
Кроз конкретне разговоре са посредницима, разјашњене су дилеме о практичној примени законских и подзаконских аката у овој области.
Током августа и септембра месеца вршене су контроле лица која се нелегално баве посредовањем, путем оглашавања.
У контролама које су започете, тржишни инспектори предузеће мере против посредника за утврђене следеће неправилности:
1. Закон о посредовању у промету и закупу непокретности ( „Службени гласник РС”, број 95/2013)
– када послују у пословном простору који не испуњава услове из члана 14. Закона;
– обављају посредовање без закљученог уговора о посредовању;
– не воде, односно не воде тачно и потпуно евиденцију о посредовању;
– поставе оглас у вези са прометом, односно закупом непокретности супротно одредби члана 18. Закона;
– остваре посредничку накнаду супротно одредбама члана 20. став 2. и 5.овог Закона;
– не поступе у складу са обавезом (ексклузивно посредовање) прописаном чланом 26. став 3. овог Закона и
– не истакну опште услове пословања на начин прописан у члану 28. став 3. овог Закона.
2. Закон о спречавању прања новца и финансирању тероризма ( „Службени гласник РС”, бр.20/2009,72/2009 и 91/2010)
када обвезник није израдио анализу ризика од прања новца и финансирања тероризма у складу са смерницама које доноси орган надлежан за вршење надзора над применом овог закона;
– обвезник за вршење појединих радњи и мера за спречавање и откривање прања новца и финансирања тероризма није именовао овлашћено лице и њеног заменика;
– обвезник није израдио и не примењује листу индикатора за препознавање лица и трансакција за које постоје основи сумње да се ради о прању новца или финансирању тероризма;
– обвезник не води евиденцију података у складу са Законом о спречавању прања новца и финансирању тероризма;
– не обавести Управу за спречавање прања новца о свакој готовинској трансакцији у износу од 15.000 евра или више у динарској противвредности (члан 37.став 1) и
– примио је готов новац за плаћање робе или услуга у износу од 15.000 евра или више у динарској противредности, без обзира да ли се плаћање врши једнократно или у више међусобно повезаних готовинских трансакција.
3. Закон о заштити потрошача („Службени гласник РС, број 62/2014”)
– У случају да посредник за извршену услугу (наплаћену провизију) не издаје рачун налогодавцу у складу са чланом 12. Закона о заштити потрошача.
4. Закон о трговини („Службени гласник РС”, бр. 53/2010 и 10/2013)
– ако се контролисано лице бави посредовањем у промету и закупу непокретности супротно одредби члана 11. Закона о трговини („Службени гласник РС”, бр. 53/2010 и 10/2013)- Посредовање без својства трговца