Tržišna inspekcija Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija započela je u ponedeljak, 20. oktobra 2014. kontrole posrednika u prometu i zakupu nepokretnosti.
Stupanjem na snagu Zakona o posredovanju u prometu i zakupu nepokretnosti („Službeni glasnik RS”, broj 95/2013- u daljem tekstu: Zakon) 8. novembra 2013. godine i podzakonskih akata 29. jula 2014. godine, stvoren je pravni okvir za regulisanje te oblasti.
Neke od odredbi ovog Zakona, koje se odnose na upis u Registar (članovi 4,5,6,7,8,9,10), kao i Ugovor o osiguranju od odgovornosti za štetu (član 13), primenjivaće se od 8. maja 2015. godine.
Odredbe člana 11. Zakona (stručni ispit za posrednike u prometu i zakupu nepokretnosti) primenjivaće se od 8. novembra 2014. godine.
Predstavnici Tržišne inspekcije odazvali su se pozivu Sekretara Udruženja za trgovinu PKS i predsednika Grupacije posrednika u prometu nepokretnosti i učestvovali u radu Devete sednice ove grupacije, 2. oktobra 2014. godine.
Predstavljen je Zakon o posredovanju u prometu i zakupu nepokretnosti, Pravilnik o poslovnom prostoru i opremi posrednika u prometu i zakupu nepokretnosti i Pravilnik o evidenciji o posredovanju u prometu i zakupu nepokretnosti, sa stanovišta inspekcijskog nadzora.
Kroz konkretne razgovore sa posrednicima, razjašnjene su dileme o praktičnoj primeni zakonskih i podzakonskih akata u ovoj oblasti.
Tokom avgusta i septembra meseca vršene su kontrole lica koja se nelegalno bave posredovanjem, putem oglašavanja.
U kontrolama koje su započete, tržišni inspektori preduzeće mere protiv posrednika za utvrđene sledeće nepravilnosti:
1. Zakon o posredovanju u prometu i zakupu nepokretnosti ( „Službeni glasnik RS”, broj 95/2013)
– kada posluju u poslovnom prostoru koji ne ispunjava uslove iz člana 14. Zakona;
– obavljaju posredovanje bez zaključenog ugovora o posredovanju;
– ne vode, odnosno ne vode tačno i potpuno evidenciju o posredovanju;
– postave oglas u vezi sa prometom, odnosno zakupom nepokretnosti suprotno odredbi člana 18. Zakona;
– ostvare posredničku naknadu suprotno odredbama člana 20. stav 2. i 5.ovog Zakona;
– ne postupe u skladu sa obavezom (ekskluzivno posredovanje) propisanom članom 26. stav 3. ovog Zakona i
– ne istaknu opšte uslove poslovanja na način propisan u članu 28. stav 3. ovog Zakona.
2. Zakon o sprečavanju pranja novca i finansiranju terorizma ( „Službeni glasnik RS”, br.20/2009,72/2009 i 91/2010)
kada obveznik nije izradio analizu rizika od pranja novca i finansiranja terorizma u skladu sa smernicama koje donosi organ nadležan za vršenje nadzora nad primenom ovog zakona;
– obveznik za vršenje pojedinih radnji i mera za sprečavanje i otkrivanje pranja novca i finansiranja terorizma nije imenovao ovlašćeno lice i njenog zamenika;
– obveznik nije izradio i ne primenjuje listu indikatora za prepoznavanje lica i transakcija za koje postoje osnovi sumnje da se radi o pranju novca ili finansiranju terorizma;
– obveznik ne vodi evidenciju podataka u skladu sa Zakonom o sprečavanju pranja novca i finansiranju terorizma;
– ne obavesti Upravu za sprečavanje pranja novca o svakoj gotovinskoj transakciji u iznosu od 15.000 evra ili više u dinarskoj protivvrednosti (član 37.stav 1) i
– primio je gotov novac za plaćanje robe ili usluga u iznosu od 15.000 evra ili više u dinarskoj protivrednosti, bez obzira da li se plaćanje vrši jednokratno ili u više međusobno povezanih gotovinskih transakcija.
3. Zakon o zaštiti potrošača („Službeni glasnik RS, broj 62/2014”)
– U slučaju da posrednik za izvršenu uslugu (naplaćenu proviziju) ne izdaje račun nalogodavcu u skladu sa članom 12. Zakona o zaštiti potrošača.
4. Zakon o trgovini („Službeni glasnik RS”, br. 53/2010 i 10/2013)
– ako se kontrolisano lice bavi posredovanjem u prometu i zakupu nepokretnosti suprotno odredbi člana 11. Zakona o trgovini („Službeni glasnik RS”, br. 53/2010 i 10/2013)- Posredovanje bez svojstva trgovca