Državna sekretarka Ministarstva spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija Tatjana Matić zahvalila se predstavnicima Evropske komisije na detaljnim prezentacijama, uputstvima, preporukama i podršci.
Ona je, kao predsednica Pregovaračke grupe 3, naglasila da će njihova pojašnjenja u mnogome olakšati pripreme srpske delegacije za sastanak bilateralnog skrininga 12. i 13. marta 2014. godine, na kome će biti predstavljen analitički prikaz stepena usklađenosti propisa Republike Srbije sa pravnim tekovinama EU.
Drugi dan sastanka eksplanatornog skrininga – analitičkog pregleda zakonodavstva, za pregovaračko poglavlje 3 Poslovno nastanjivanje i sloboda pružanja usluga, bio je posvećen slobodi (pravu) nastanjivanja, propisanog članom 49. Ugovora o funkcionisanju Evropske Unije i slobodi pružanja prekograničnih usluga, propisanoj članom 54. Ugovora o funkcionisanju Evropske Unije.
To su dve od „osnovnih sloboda“, koje su centralne za delotvorno funkcionisanje internog tržišta EU. Osnovni deo pravnih tekovina u ovoj oblasti je Direktiva o uslugama 2006/123/EZ.
Predstavnici Evropske komisije su dali opšti prikaz Direktive, zakonodavnog okvira i administrativnih pojednostavljenja, zabranjenih zahteva, prekograničnog pružanja usluga i jedinstvene kontaktne tačke.
Cilj Direktive je da se postigne napredak u stvaranju istinskog unutrašnjeg tržišta usluga, tako da u ovom, najvećem sektoru evropske privrede, i preduzetnici i potrošači mogu u celosti da ostvare pogodnosti od uslova koje jedinstveno tržište pruža. Podržavajući razvoj integrisanog unutrašnjeg tržišta usluga, Direktiva će doprineti ostvarivanju znatnog potencijala uslužnog sektora u smislu privrednog rasta i otvaranja radnih mesta. Odredbe Direktive su usmerene na pojednostavljenje administrativnih procedura, uklanjanje prepreka za uslužne aktivnosti, kao i poboljšanje uzajamnog poverenja između država članica i poverenja pružalaca usluga i potrošača na unutrašnjem tržištu. Osim što državama članicama nalaže preduzimanje konkretnih zakonodavnih mera, Direktiva od njih traži ostvarivanje niza praktičnih mera kao što su formiranje jedinstvene kontakne tačke, elektronske procedure i upravnu saradnju.
Direktiva uvodi inovativne alate kao što su preispitivanje nacionalnog zakonodavstva i proces međusobnog ocenjivanja. Potrebno je naglasiti da će Direktiva unaprediti prava primaoca usluga, pre svega potrošača i da će predvideti konkretne mere razvoja politike kvaliteta usluga širom Evrope.
Države članice moraju modifikovati nacionalne zakone koje ograničavaju slobodu poslovnog nastanjivanja ili slobodu pružanja usluga, pa su prema tome nekompatibilne sa ovim načelima.
Načelo slobode (prava) poslovnog nastanjivanja omogućava ekonomskom operateru (bilo da je lice ili preduzeće) da obavlja ekonomsku delatnost na stabilan i trajan način u jednoj ili više država članica.
Načelo slobode pružanja usluga omogućava ekonomskom operateru pružanje usluga u jednoj državi članici da ponudi usluge na privremenoj osnovi u drugoj državi članici, bez potrebe osnivanja.
U delu predviđenom za pitanja, članovi srpske delegacije su sa ekpertima Evropske komisije razgovaraili o pojedinim aspektima Direktive o uslugama, najboljim evropskim praksama, i formiranju jedinstvene kontaktne tačke.