Државна секретарка Министарства спољне и унутрашње трговине и телекомуникација Татјана Матић захвалила се представницима Европске комисије на детаљним презентацијама, упутствима, препорукама и подршци.
Она је, као председница Преговарачке групе 3, нагласила да ће њихова појашњења у многоме олакшати припреме српске делегације за састанак билатералног скрининга 12. и 13. марта 2014. године, на коме ће бити представљен аналитички приказ степена усклађености прописа Републике Србије са правним тековинама ЕУ.
Други дан састанка експланаторног скрининга – аналитичког прегледа законодавства, за преговарачко поглавље 3 Пословно настањивање и слобода пружања услуга, био је посвећен слободи (праву) настањивања, прописаног чланом 49. Уговора о функционисању Европске Уније и слободи пружања прекограничних услуга, прописаној чланом 54. Уговора о функционисању Европске Уније.
То су две од „основних слобода“, које су централне за делотворно функционисање интерног тржишта ЕУ. Основни део правних тековина у овој области је Директива о услугама 2006/123/ЕЗ.
Представници Европске комисије су дали општи приказ Директиве, законодавног оквира и административних поједностављења, забрањених захтева, прекограничног пружања услуга и јединствене контактне тачке.
Циљ Директиве је да се постигне напредак у стварању истинског унутрашњег тржишта услуга, тако да у овом, највећем сектору европске привреде, и предузетници и потрошачи могу у целости да остваре погодности од услова које јединствено тржиште пружа. Подржавајући развој интегрисаног унутрашњег тржишта услуга, Директива ће допринети остваривању знатног потенцијала услужног сектора у смислу привредног раста и отварања радних места. Одредбе Директиве су усмерене на поједностављење административних процедура, уклањање препрека за услужне активности, као и побољшање узајамног поверења између држава чланица и поверења пружалаца услуга и потрошача на унутрашњем тржишту. Осим што државама чланицама налаже предузимање конкретних законодавних мера, Директива од њих тражи остваривање низа практичних мера као што су формирање јединствене контакне тачке, електронске процедуре и управну сарадњу.
Директива уводи иновативне алате као што су преиспитивање националног законодавства и процес међусобног оцењивања. Потребно је нагласити да ће Директива унапредити права примаоца услуга, пре свега потрошача и да ће предвидети конкретне мере развоја политике квалитета услуга широм Европе.
Државе чланице морају модификовати националне законе које ограничавају слободу пословног настањивања или слободу пружања услуга, па су према томе некомпатибилне са овим начелима.
Начело слободе (права) пословног настањивања омогућава економском оператеру (било да је лице или предузеће) да обавља економску делатност на стабилан и трајан начин у једној или више држава чланица.
Начело слободе пружања услуга омогућава економском оператеру пружање услуга у једној држави чланици да понуди услуге на привременој основи у другој држави чланици, без потребе оснивања.
У делу предвиђеном за питања, чланови српске делегације су са екпертима Европске комисије разговараили о појединим аспектима Директиве о услугама, најбољим европским праксама, и формирању јединствене контактне тачке.