За трећи циклус полагања стручних испита за агенте у промету некретнинама пријавило се досад око 900 кандидата, док је њих 1.250 већ добило лиценце у претходна два рока, рекао је Виши саветник у Министарству трговине, туризма и телекомуникација Жељко Стојановић, за читаоце Хало огласи некретнина.
Стојановић, који је уједно и председник испитне комисије наглашава да су сви који су стекли лиценцу уписани су у Регистар посредника, који је доступан сваком заинтересованом грађанину на порталу www.mtt.gov.rs
“Од 8. маја ове године, држава обавезује посреднике да имају лиценцу, јер ко нема положен стручни испит, не може да показује станове”, наглашава он и додаје да испитни рок траје до 20. јануара, када ће се расписати нови, четврти рок.
“Сада се око 900 особа бори за лиценце. А ако рачунамо просечну пролазност, која је у прослим роковима била 63 одсто, до краја године ћемо имати око 2.000 лиценцираних агената”, рекао је он.
Тренутно, од 1.250 лиценцираних агената већ је запослено 900, док је њих око 300 још увек доступно на тржишту рада. Како нам наводе у београдским агенцијама, тренутно постоји велика потражња за квалитетним, лиценцираним агентима и верујемо да ће и ових слободних 300 агената убрзо пронаћи ангажовање. Потражња је толика да се агенције утркују давањем бољих услова, па се агенти сада запошљавају на неодређено време, са фиксном платом и плаћеним доприносима, што је, до прошле године, било незамисливо.
Обавезни подаци у огласу
Жељко Стојановић за Хало огласи некретнине каже да је стање на тржишту данас много боље у односу на квалитет од пре годину дана, када поседовање лиценце није било обавезно за обављање послова са некретнинама, те да је остварен велики напредак.
Новим Законом о посредовању у промету некретнина сваки посредник је дужан да приликом оглашавања, у средствима јавног информисања, наведе податке о локацији, цени, површини и структури непокретности, а од 1. новембра обавезан је и број агенције у Регистру посредника.
„То је знак да ће корисник моћи да рачуна на квалитетну услугу и да посредник ради по Закону”, рекао је Стојановић.
Поред ових обавезних података, посредник би требало да наведе и висину агенцијске провизије, уколико се она узима од купца, а тај податак би, такође требало, у процентима, да стоји уз сваки оглас, јер је то трошак који мора бити јавно исказан. Неке од агенција то раде већ одавно, па уз огласе наводе податак „агенцијска провизија 2%“, који се односи на провизију коју купац треба да плати.
Стојановић је навео да, уколико корисници схвате да нека агенција не послује по закону, то би требало да пријаве тржишној инспекцији, која је од 1. новембра кренула са контролама, а које ће бити појачане од јануара следеће године.
“Од децембра се надам да ће стање на тржишту бити још боље. Да се већ битно променило, видим и по посредницима са којима се срећем, јер је у фокусу разговора раније била сива економија, а сада је главна тема како да се повећа квалитет услуга агенција”, наводи он.
Огласи морају бити потпуни
Стојановић каже да је у циљу што бољег уређења тржишта некретнина, потребно и да специјализовани огласници који оглашавају продају и издавање некретнина, агенцијама омогуће оглашавање свих тражених података, а што Хало огласи некретнине, у оба своја издања, имају још од увођења новог Закона 2013. године.
“Кад се отвори огласни део новине , читалац одмах мора да препозна огласе агенције, и да се они разликују од малих огласа власника. Огласи агенције би морали да садрже званични назив агенције, али и регистарски број”, објаснио је он.
Регистарски број је редни број у Регистру посредника, додаје он, који се води на сајту министарства – www.mtt.gov.rs
“Сваки грађанин може да оде на сајт и да види све податке о агенцијама и свим агентима који имају лиценце”, понавља он.
Савет је, како наводи овај стручњак, да једна агенција уместо да има више мањих огласа, све некретнине у понуди огласи у једном великом формату, јер би тако купцима некретнина или онима који изнајмљују и користе услуге агенција, било прегледније.
“Огласе би требало стално унапређивати, естетски и садржајно. Оглашивачи не смеју да голицају машту купаца тако што неће ставити цену. Закон их обавезује да наведу цену, локацију…”, објашњава Стојановић.
Крајњи циљ, истиче Стојановић, јесте да се квалитет услуга у Србији када је реч о некретнинама, не разликује од квалитета у Бечу, Берлину, Женеви или било где у свету.
Укрупњавањем тржишта до веће ефикасности
Следећи корак у овом послу биће, најавио је, стручно саветовање, које је планирано за 2016. годину.
План је да се унапреди управљање фирмама, било да је реч о предузетницима или о привредним друштвима. То постоји годинама у Хрватској и Словенији, а Министарство ће финансирати и логистички подржати саветовања у 2016. години.
“Ефикасност би могла да се повећа и укрупњавањем. Сада у просеку један привредни субјекат има 1,7 запослених”, рекао је Стојановић, али сматра да је та информација лажно представљена..
“Или лажу и имају на црно запослене, а против тога ћемо се борити инспекцијама или је стварно тако, а онда је потребно да се удруже. О томе ће се расправљати на стручним саветовањима на која ће долазити и предавачи из иностранства”, рекао је Стојановић.