Potpredsednik Vlade Srbije i ministar trgovine, turizma i telekomunikacija Rasim Ljajić rekao je za list „Politika” da je osnovni cilj donošenja novog Zakona o zaštiti potrošača stvaranje sistema koji će omogućiti zaštitu potrošača u ugovornom odnosu sa trgovcem, čija je specifičnost u tome da ga zaključuju dve nejednake strane, odnosno gde je trgovac uglavnom u prednosti. On raspolaže sa više informacija i uglavnom je „bogatiji” od potrošača. I zato novi zakon obuhvata brojna rešenja propisana u korist potrošača koja teže da otklone ovu nejednakost, kaže ministar Ljajić.
Trgovac ima obavezu da isporuči robu najduže za 30 dana od momenta naručivanja, ukoliko ugovorom nije drugačije predviđeno, i to na adresu kupca. Ukoliko to ne uradi u propisanom roku, moraće da vrati novac natrag. Kod trgovine na daljinu propisana je obaveza trgovca da potrošača obavesti da ima pravo da se predomisli i odustane od kupovine u roku od 14 dana od dana zaključenja ugovora.
Zakon predviđa i posebnu zaštitu za socijalno ugrožene potrošače kojima ne sme biti obustavljeno snabdevanja električnom energijom ili gasom tokom grejne sezone.
Na pitanje koja je uloga tržišne inspekcije, ministar Ljajić kaže da su se sankcije koje su propisane odredbama starog zakona za nesavesne trgovce pokazale kao nedovoljne i u pojedinim slučajevima neadekvatne.
– Pošto se često ukazivalo i na vezane ruke tržišne inspekcije uvedeni su i novi prekršaji i pojačana je uloga inspektora, koji sada imaju pravo da proveravaju da li trgovac isporučuje robu u ugovorenom roku, da li je blagovremeno obavešten o pravu na odustajanje od kupovine u roku od 14 dana u slučajevima kada se kupuje na daLjinu, da li postoji bilo kakav vid diskriminacije kupaca i nepoštene poslovne prakse, kao i da li prodavac ažurno vodi knjigu reklamacija, koja do sada nije bila obavezna, objašnjava ministar trgovine.
Novi zakon ima poseban deo koji se odnosi na zaštitu kolektivnog interesa potrošača. Ovakav prekršaj se događa kada se ukupnom broju od najmanje desetoro potrošača na istovetan način, od strane istog lica, povređuje pravo koje im je zagarantovano ovim zakonom. To u praksi znači da je kolektivni interes povređen ako se deset kupaca požali udruženjima potrošača da su od istog prodavca kupili televizor, da se televizor pokvario u roku od šest meseci, a taj trgovac nije pristao da im zameni aparat ili vrati novac, što je njegova zakonska obaveza. U tom slučaju Udruženje za zaštitu potrošača o takvom kršenju Zakona obaveštava Ministarstvo, koje preduzima upravnu meru – zahteva od trgovca da prekine sa nepoštenom poslovnom praksom. Iskustva iz evropskih zemalja pokazala su da se najmanje polovina trgovaca povinuje ovom zahtevu.
– Ukoliko ne pristanu da otklone nepravilnosti u radu Ministarstvo pokreće spor pred Upravnim sudom. Prebacivanje nadležnosti sa opštih na upravne sudove, što je takođe novina ovog zakona, omogućava efektivniju zaštitu, jer je upravni postupak znatno brži i efikasniji od sudskog, zaključuje ministar Rasim Ljajić.