Потпредседник Владе Србије и министар трговине, туризма и телекомуникација Расим Љајић рекао је за лист „Политика” да је основни циљ доношења новог Закона о заштити потрошача стварање система који ће омогућити заштиту потрошача у уговорном односу са трговцем, чија је специфичност у томе да га закључују две неједнаке стране, односно где је трговац углавном у предности. Он располаже са више информација и углавном је „богатији” од потрошача. И зато нови закон обухвата бројна решења прописана у корист потрошача која теже да отклоне ову неједнакост, каже министар Љајић.
Трговац има обавезу да испоручи робу најдуже за 30 дана од момента наручивања, уколико уговором није другачије предвиђено, и то на адресу купца. Уколико то не уради у прописаном року, мораће да врати новац натраг. Код трговине на даљину прописана је обавеза трговца да потрошача обавести да има право да се предомисли и одустане од куповине у року од 14 дана од дана закључења уговора.
Закон предвиђа и посебну заштиту за социјално угрожене потрошаче којима не сме бити обустављено снабдевања електричном енергијом или гасом током грејне сезоне.
На питање која је улога тржишне инспекције, министар Љајић каже да су се санкције које су прописане одредбама старог закона за несавесне трговце показале као недовољне и у појединим случајевима неадекватне.
– Пошто се често указивало и на везане руке тржишне инспекције уведени су и нови прекршаји и појачана је улога инспектора, који сада имају право да проверавају да ли трговац испоручује робу у уговореном року, да ли је благовремено обавештен о праву на одустајање од куповине у року од 14 дана у случајевима када се купује на даЉину, да ли постоји било какав вид дискриминације купаца и непоштене пословне праксе, као и да ли продавац ажурно води књигу рекламација, која до сада није била обавезна, објашњава министар трговине.
Нови закон има посебан део који се односи на заштиту колективног интереса потрошача. Овакав прекршај се догађа када се укупном броју од најмање десеторо потрошача на истоветан начин, од стране истог лица, повређује право које им је загарантовано овим законом. То у пракси значи да је колективни интерес повређен ако се десет купаца пожали удружењима потрошача да су од истог продавца купили телевизор, да се телевизор покварио у року од шест месеци, а тај трговац није пристао да им замени апарат или врати новац, што је његова законска обавеза. У том случају Удружење за заштиту потрошача о таквом кршењу Закона обавештава Министарство, које предузима управну меру – захтева од трговца да прекине са непоштеном пословном праксом. Искуства из европских земаља показала су да се најмање половина трговаца повинује овом захтеву.
– Уколико не пристану да отклоне неправилности у раду Министарство покреће спор пред Управним судом. Пребацивање надлежности са општих на управне судове, што је такође новина овог закона, омогућава ефективнију заштиту, јер је управни поступак знатно бржи и ефикаснији од судског, закључује министар Расим Љајић.