Број пријава грађана на квалитет робе и услуга је у прошлој години повећан за више од половине у односу на претходну, што је знак јачања свести потрошача, изјавила је данас начелник Одељења за заштиту потрошача и Министарству спољне и унутрашње трговине Весна Новаковић.
„Охрабрује нас што се број пријава или захтева грађана повећао са 8.800 у 2012. на 13.700 у 2013. години, што указује да су потрошачи сада свесни коме треба да се обрате за заштиту својих права“, рекла је Новаковић у изјави Танјугу.
Она је, поводом 15. марта, Међународног Дана потрошача, рекла да је и све већи број позива надлежним инситуцијама грађана који желе да добију неку информацију и савет пре него што се одлуче за куповину. То значи да се претходно информишу о својим правима, за случај да нечим не буду задовољни.
„Веома је важно да схватимо да је информисан потрошач заштићен потрошач. Зато је савет да се распитају о својствима робе и начину плаћања, пре него што одлуче да нешто купе“, истакла је Новаковићева.
Министарство је финансирало рад четири саветовалишта за заштиту потрошача која воде удружења у четири региона – Београд, Војводина, Шумадија-западна Србија и Јужна-источна Србија, како би помогло потрошачима у остваривању њихових права, додала је она.
Дан заштите потрошача обележава се од 1983. године, са жељом да се унапреде права потрошача широм света, а ове године посвећен је корисницима услуге мобилне телефоније.
Министарство је у сарадњи са пројектом ЕУ „Јачање заштите потрошача у Србији“, који се спроводи две и по године, подржало је ту агенду фер услуга мобилне телефоније Међународне организације потрошача, казала је Новаковићева.
При том је истакла да је програм упутио јасну поруку мобилним оператерима да потрошачима пружају услуге по одговарајућим приступачним ценама, са одговарајућим квалитетом, да им се обезбеде правични уговор, разумљиви и јасни, да буду заштићени лични подаци и да се оператери држе добре пословне праксе.
Новаковићева је подсетила да је Министарство, у сарадњи са Пројектом ЕУ и удружењима за заштиту потрошача и представницима привреде урадило Нацрт Закона о заштити потрошача, који је прошао јавну расправу и који је у највећој мери уважио све пристигле предлоге и примедбе.
„Важно је да је текст нацрта урађен у намери да се постојећи закон унапреди у смислу спровођења. Значи тамо геде смо уочили да постоје одређени проблеми и нејасноће, детаљније су урађене норме, да се омогући потросачима лакши приступ да заштите своја права и интересе.
Тај нацрт Закона би требало да се нађе пред посланицима у новом сазиву Скупштине.
Влада је у јулу прошле године усвојила и Стратегију заштите потрошача од 2013. до 2018. године, у коме су тачно одређени задаци који треба да се реализују, а Министарство сада ради на спровођењу Акционог плана за реализацију те стратегије.
Она је додала да су протекле године одржане четири седнице владиног Националног савета за заштиту потрошача, које су биле посвећене актуелним темама из области заштите потрошача, као што је безбедност хране, појава афлатоксина и текст Нацрта закона.
То тело функционише од октобра 2012. године, а основна улога је да се унапреди систем заштите потрошача и боља координација између свих надлежних институција.