Broj prijava građana na kvalitet robe i usluga je u prošloj godini povećan za više od polovine u odnosu na prethodnu, što je znak jačanja svesti potrošača, izjavila je danas načelnik Odeljenja za zaštitu potrošača i Ministarstvu spoljne i unutrašnje trgovine Vesna Novaković.
„Ohrabruje nas što se broj prijava ili zahteva građana povećao sa 8.800 u 2012. na 13.700 u 2013. godini, što ukazuje da su potrošači sada svesni kome treba da se obrate za zaštitu svojih prava“, rekla je Novaković u izjavi Tanjugu.
Ona je, povodom 15. marta, Međunarodnog Dana potrošača, rekla da je i sve veći broj poziva nadležnim insitucijama građana koji žele da dobiju neku informaciju i savet pre nego što se odluče za kupovinu. To znači da se prethodno informišu o svojim pravima, za slučaj da nečim ne budu zadovoljni.
„Veoma je važno da shvatimo da je informisan potrošač zaštićen potrošač. Zato je savet da se raspitaju o svojstvima robe i načinu plaćanja, pre nego što odluče da nešto kupe“, istakla je Novakovićeva.
Ministarstvo je finansiralo rad četiri savetovališta za zaštitu potrošača koja vode udruženja u četiri regiona – Beograd, Vojvodina, Šumadija-zapadna Srbija i Južna-istočna Srbija, kako bi pomoglo potrošačima u ostvarivanju njihovih prava, dodala je ona.
Dan zaštite potrošača obeležava se od 1983. godine, sa željom da se unaprede prava potrošača širom sveta, a ove godine posvećen je korisnicima usluge mobilne telefonije.
Ministarstvo je u saradnji sa projektom EU „Jačanje zaštite potrošača u Srbiji“, koji se sprovodi dve i po godine, podržalo je tu agendu fer usluga mobilne telefonije Međunarodne organizacije potrošača, kazala je Novakovićeva.
Pri tom je istakla da je program uputio jasnu poruku mobilnim operaterima da potrošačima pružaju usluge po odgovarajućim pristupačnim cenama, sa odgovarajućim kvalitetom, da im se obezbede pravični ugovor, razumljivi i jasni, da budu zaštićeni lični podaci i da se operateri drže dobre poslovne prakse.
Novakovićeva je podsetila da je Ministarstvo, u saradnji sa Projektom EU i udruženjima za zaštitu potrošača i predstavnicima privrede uradilo Nacrt Zakona o zaštiti potrošača, koji je prošao javnu raspravu i koji je u najvećoj meri uvažio sve pristigle predloge i primedbe.
„Važno je da je tekst nacrta urađen u nameri da se postojeći zakon unapredi u smislu sprovođenja. Znači tamo gede smo uočili da postoje određeni problemi i nejasnoće, detaljnije su urađene norme, da se omogući potrosačima lakši pristup da zaštite svoja prava i interese.
Taj nacrt Zakona bi trebalo da se nađe pred poslanicima u novom sazivu Skupštine.
Vlada je u julu prošle godine usvojila i Strategiju zaštite potrošača od 2013. do 2018. godine, u kome su tačno određeni zadaci koji treba da se realizuju, a Ministarstvo sada radi na sprovođenju Akcionog plana za realizaciju te strategije.
Ona je dodala da su protekle godine održane četiri sednice vladinog Nacionalnog saveta za zaštitu potrošača, koje su bile posvećene aktuelnim temama iz oblasti zaštite potrošača, kao što je bezbednost hrane, pojava aflatoksina i tekst Nacrta zakona.
To telo funkcioniše od oktobra 2012. godine, a osnovna uloga je da se unapredi sistem zaštite potrošača i bolja koordinacija između svih nadležnih institucija.