Uloga sudskih veštaka u rešavanju potrošačkih sporova

Pomoćnik ministra za zaštitu potrošača Vesna Novaković rekla je danas, otvarajući TAIEX radionicu „Uloga sudskih veštaka u rešavanju potrošačkih sporova“, da potrošački sporovi nastaju onda kada potrošači nisu zadovoljni robom koju su kupili ili uslugom koju je trgovac obavio.

Ona je kazala da je važno da se potrošači žale i ostvare svoje pravo i da je to bitan segment politike zaštite potrošača.

Prigovori potrošača mogu biti rešeni pozitivno i zadovoljavajuće za obe ugovorne strane, ali je nekada neophodno učešće treće nezavisne strane, kroz formalno presuđivanje ili putem postupka pregovaranja i mirenja, kazala je Novaković.

Pomoćnik ministra je istakla da je potrošačke sporove moguće rešavati dvojako, vansudskim i sudskim putem i tom prilikom naglasila da važnu važnu ulogu pre pokretanja potrošačkog spora imaju udruženja za zaštitu potrošača u smislu edukacije potrošača, pružanja pravnih saveta i pisanja prigovora trgovcima u cilju rešavanja potrošačkog problema.

Ona je navela da ukoliko učinak udruženja ne rezultira pozitivnim ishodom, potrošač može pokrenuti postupak pred nadležnim sudom.

„Da je u Republici Srbiji prepoznat značaj ovih sporova govori i činjenica da su potrošački sporovi postali i sastavni deo Zakona o parničnom postupku. S obzirom na to da sudski procesi dugo traju i na činjenicu da su potrošači nestrpljivi u ostvarenju svojih potrošačkih prava, Zakonom o zaštiti potrošača regulisano je i vansudsko rešavanje potrošačkih sporova, naročito imajući u vidu neravnopravan položaj potrošača i trgovca u pogledu finansijskih mogućnosti, nepoznavanja prava i neiskustva kod nastupanja na sudu“ naglasila je Vesna Novaković.

Koji god mehanizam zaštite da se primeni, neophodno je da se u postupku rešavanja spora utvrdi odnosno dokaže neispravnost kupljene robe i u tom postupku je potrebno obezbediti nalaz i mišljenje stručnog lica, eksperta, koji ima neophodno znanje i veštine, zaključila je ona.

Radionica koju Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija organizuje u saradnji sa Evropskom komisijom održava se u utorak, 18. i sredu 19. oktobra 2016. godine, u hotelu „88 rooms“ u Beogradu, sa ciljem da eksperti iz EU podele svoja znanja i iskustva kako je kod njih regulisana uloga sudskih veštaka u postupku rešavanja potrošačkih sporova, kako je uređeno pitanje troškova njihovog angažovanja, kao i da predstave postupak dokazivanja nesaobraznosti robe kroz primere iz sudske prakse.