Srpsko tržište vredi 70,6 milijardi dolara

Vrednost domaćeg tržišta iznosi 70,6 milijardi dolara, a uz očekivani rast od 50 odsto, procenjuje se da će njegova vrednost u 2016. godini iznositi 105 milijardi dolara, rekao je danas ministar spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija Rasim Ljajić.


Ljajić je na konferenciji o robi široke potrošnje „FMCG sektor do 2020“, rekao da je ovo tržište, u regionalnom smislu bez konkurencije imajući u vidu veličinu tržišta i startnu osnovu koja je niska, pa samim tim Srbija postaje potencijalno tržište za strana ulaganja.

Trgovina je oblast koja se najbrže razvija od svih privrednih grana, posebno u poslednjih dvadesetak godina i zahvata sve učesnike na tržištu. Od trgovine bazirane na malim prodavnicama, transformisala se u oblik maloprodaje bazirane na velikim trgovinskim lancima, supermaketima i hipermarketima, naveo je Ljajić.

Promene se, dodao je, vide i u sektoru proizvođača koji snabdevaju maloprodajne objekte, kao i kod potrošača koji se sve više opredeljuju da kupuju robu na jednom mestu.

Ljajić je kazao da su ove promene neminovne, ali još u velikoj meri nisu zahvatile ovaj region. On je naveo da je učešće malih radnji na tržištu Srbije 2003. godine iznosilo 72 odsto, a 2011. godine 53 odsto. U Rumuniji se taj odnos kretao 53 odsto na prema 37 odsto, u Poljskoj 41 – 19 odsto, u Hrvatskoj 41 – 28 odsto.

Kada je reč o koncentraciji deset najvećih trgovaca na malo, on je iznosio 18 odsto 2003. godine i 40 odsto 2011. godine.

Ljajić je kazao da ekonomska kriza utiče na usporavanje ovog procesa, ali je evidentan pad prometa u maloprodaji koji u Srbiji iznosi 8,3 odsto.

U planu je rad na zakonskoj regulativi , koja će, kako je rekao, ići u pravcu liberalizacije trgovine, zato što je neophodno stvaranje poslovnog ambijenta, za dolazak stranih investitora i trgovinskih lanaca.

Današnja regionalna konferencija o robi široke potrošnje „FMCG sektor do 2020, “ koju je organizovala medijska kuća BIZlife, okupila je predstavnike nadležnih državnih organa i institucija iz regiona, predstavnike FMCG sektora: proizvođače, distributere i trgovce.

Pojam FMCG obuhavta proizvode koji se brzo prodaju po relativno niskim cenama, a uključuju uglavnom prehranu, bezalkoholna pića i kućnu hemiju. Profit napravljen na tim proizvodima je relativno mali, imaju malu maržu, ali se prodaju u velikim količinama.