Српско тржиште вреди 70,6 милијарди долара

Вредност домаћег тржишта износи 70,6 милијарди долара, а уз очекивани раст од 50 одсто, процењује се да ће његова вредност у 2016. години износити 105 милијарди долара, рекао је данас министар спољне и унутрашње трговине и телекомуникација Расим Љајић.


Љајић је на конференцији о роби широке потрошње „FMCG сектор до 2020“, рекао да је ово тржиште, у регионалном смислу без конкуренције имајући у виду величину тржишта и стартну основу која је ниска, па самим тим Србија постаје потенцијално тржиште за страна улагања.

Трговина је област која се најбрже развија од свих привредних грана, посебно у последњих двадесетак година и захвата све учеснике на тржишту. Од трговине базиране на малим продавницама, трансформисала се у облик малопродаје базиране на великим трговинским ланцима, супермакетима и хипермаркетима, навео је Љајић.

Промене се, додао је, виде и у сектору произвођача који снабдевају малопродајне објекте, као и код потрошача који се све више опредељују да купују робу на једном месту.

Љајић је казао да су ове промене неминовне, али још у великој мери нису захватиле овај регион. Он је навео да је учешће малих радњи на тржишту Србије 2003. године износило 72 одсто, а 2011. године 53 одсто. У Румунији се тај однос кретао 53 одсто на према 37 одсто, у Пољској 41 – 19 одсто, у Хрватској 41 – 28 одсто.

Када је реч о концентрацији десет највећих трговаца на мало, он је износио 18 одсто 2003. године и 40 одсто 2011. године.

Љајић је казао да економска криза утиче на успоравање овог процеса, али је евидентан пад промета у малопродаји који у Србији износи 8,3 одсто.

У плану је рад на законској регулативи , која ће, како је рекао, ићи у правцу либерализације трговине, зато што је неопходно стварање пословног амбијента, за долазак страних инвеститора и трговинских ланаца.

Данашња регионална конференција о роби широке потрошње „FMCG сектор до 2020, “ коју је организовала медијска кућа BIZlife, окупила је представнике надлежних државних органа и институција из региона, представнике FMCG сектора: произвођаче, дистрибутере и трговце.

Појам FMCG обухавта производе који се брзо продају по релативно ниским ценама, а укључују углавном прехрану, безалкохолна пића и кућну хемију. Профит направљен на тим производима је релативно мали, имају малу маржу, али се продају у великим количинама.