Љајић: Смањују се приговори потрошача

У Србији се данас обележава Светски дан заштите потрошача, а министар трговине Расим Љајић је тим поводом изјавио да су грађани све више свесни својих потрошачких права, али и трговци обавеза, што потврђује чињеница да је у 2015. било за око 2.000 мање приговора него у 2014.години.

“Из Националног регистра за приговоре потрошаца у прошлој години први пут имамо мање позива и притужби – око 14.500 позива, што је за више од 2.000 мање у односу на 2014. годину”, рекао је Љајић који је у Делта ситију делио грађанима информативни материјал о правима потрошача.

Према његовим речима, до побољшања је дошло због већег нивоа заштите потрошача и веће савести трговаца и потрошача.

“Највећи број притужби и позива се односи на куповину обуће, мобилних телефона, рачунара, намештаја, телевизора и одеће”, навео је министер.

Љајић је истакао да је Светски дан заштите потрошача прилика да то министарство настави кампању која има за циљ да упозна грађане са правима и обавезама купаца и трговаца, као и да се подиже свет о значају ове теме.


“Када оцењујемо стање у заштити потрошача ми обично разматрамо нормативе, на ком је нивоу свест грађана и да ли је закон примењен у пракси, односно, какво је стање у реалности. Што се нормативе тиче, ми смо 99 одсто усклађени са регулативом ЕУ и уградили смо све директиве Европске комисије о заштити права потрошача. Имамо добар закон који је донет пре годину и по дана, јер штити потрошаче и не штети трговцима односно афирмише добру пословну праксу трговаца”, нагласио је Љајић.

Он је истакао да је свест грађана на далеко већем нивоу него пре пет година када нису знали ниједно потрошачко право.

“Тржишна инспекција је прошле године имала контроле у око 4.000 случајева и реаговала је на 3.000 позива грађана. Такође, у протеклих годину и по дана је поднела 1.322 прекршајне пријаве због кршења одредби закона према купцима”, навео је Љајић.

Према његовим речима, највише притужби је било са територије Београда 46 одсто, на другом месту је Војводина 23 одсто и остатак Србије свега 31 одсто притужби.

“Не можемо да утичемо на судске поступке, ту је важна улога организација за заштиту потрошача. Настојимо да повећамо капацитете свих организација и удружења за заштиту потрошача, што је стандард и у ЕУ, да нагласак буде на удружењима”, рекао је Љајић додајући да суд треба да буде последња инстанца.

Он је казао да министарство не може да утиче на судове због спорости у споровођењу поступака, али да може да апелује.

“Волели бисмо да суд брже доноси одлуке на основу жалби, притужби и прекршајних пријава”, поручио је Љајић.

Председник Националне организације потрошача Србије Горан Паповић је казао да све више грађана зна своја права и да је прошле године то било свега 15 до 20 одсто, док сада своја права зна чак око 70 одсто грађана.

“Тражимо увођење прекршајних налога односно измене и допуне закона, а то значи да се не иде на суд за све прекршаје које трговац направи, а који су одмах доказиви”, казао је Паповић.