Матић: Пут до модерне државе води кроз електронску управу

Предлози о унапређењу електронске управе, до којих се дошло током локалних презентација широм Србије, биће примењени у законским решењима које Министарство спољне и унутрашње трговине и телекомуникација намерава да покрене, изјавила је данас државни секретар у министарству Татјана Матић.

Едукациони центар је, уз подршку Министарства, организовао 25 презентација „Како увести еУправу у локалне самоуправе?“ у средиштима управних округа, чиме су дошли до заједничких предлога за унапређење еУправе.

Предлози ће бити сигурно примењени у законским решењима које ресорно Министарство планира да крајем јесени покрене. Сама реформа електронске управе у локалним самоуправама је део процеса реформи државне управе, и подразумева промене начина понашања дрзавних службеника на свим нивоима, изјавила је Матић новинарима.

Она је на конференцији за медије рекла да увек постоји отпор у свести људи када су промене у питању, макар оне биле и на боље, и да је коришћење Портала еУправа неопходно да буде облигација, кроз одређену уредбу, јер другачије не може да заживи, бар не у кратком временском року.

Министарство ће дати предлог за формирање посебног радног тела по питању еУправе, као и за увођење олакшица, јер поред обавеза морају да постоје и одређене бенефиције. Можда нећемо моћи попут Холандије да потпуно скинемо таксе приликом електронског плаћања, због рупе у државном буџету, али ћемо свакако увести олакшице, рекла је Матић.

Она је изјавила да Министарство ради на унапређењу постојећих услуга, као што су електронске јавне расправе и електронско плаћање, а да се планира и развој посебне платформе која ће омогућити еПлаћање админстративних такси, као и електронски сервис за издавање грађевинских дозвола, који је у процесу израде са Геодетским заводом.

Очекујем да до краја јесени крене израда закона о архивској грађи и архивској служби електронских докумената. Унапређење еУправе је велики задатак свих ресорних министарстава и кључно је да у пракси заживи, јер пут до модерне државе води кроз еУправу, сматра Матић.

Представник едукационог центра, Иван Грујић, рекао је да је жеља преко 1.000 учесника на презентацијама била да се Влада Србије упозна са предлозима и сугестијама представника локалне самоуправе који би, по њиховом мишљењу, допринели да се унапреди процес увођења еУправе.

Од шест предлога које смо сакупили, један од најбитнијих је да се законски дефинише портал еУправе у правном оквиру и да се предвиди која права и обавезе сносе јавне институције као корисници Портала. Чак 90 одсто присутних је тражило да им се уведе законска обавеза коришћења портала еУправе, каже Грујић.

Он је рекао да ће процес увођења еУправе бити заокружен тек када се уведе електронска архива, која ће донети престанак складиштења докумената у папирном облику, што ће смањити трошкове.

Добар пример је Агенција за привредне регистре која прави хале за складиштење документације у папирној форми, што је велики трошак, објашњава Грујић.

Предлози који ће се још наћи пред Владом Србије су и да се омогући локалним самоуправама бесплатан приступ новим и постојећим техничким решењима који се користе на националном нивоу, и да запослени у локалним самоуправама и републички инспектори прођу обуку.

Презентације „Како увести еУправе у локалне самоуправе“ помогли су и Фондација за отворено друштво, USAID и Национални демократски институт (NDI).

Унапређење приступа грађана јавним управама кључни је елемент за побољшање поверења грађана у власт и за повећање транспарентности држава. Предности су што се кроз еУправу омогућује лак и брз приступ информацијама као и директан контакт грађана и институција што повећава њихову одговорност према становништву, каже директорка мисије USAID-а у Србији, Сузан Фриц.

еУправа Србије се по развијености налази на 51. месту у свету, садржи више од 500 услуга коју нуди 30 државних органа, и има преко 900.000 корисника сервиса.

Најпопуларније услуге које грађани користе су заказивање термина за издавање личних карти, пасоша, извода из матичне књиге рођених и умрлих, а до краја маја текуће године 100.000 људи је регистровало своја возила путем еУправе, речено је на округлом столу.

Снимак округлог стола у Медија Центру