Matić: Put do moderne države vodi kroz elektronsku upravu

Predlozi o unapređenju elektronske uprave, do kojih se došlo tokom lokalnih prezentacija širom Srbije, biće primenjeni u zakonskim rešenjima koje Ministarstvo spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija namerava da pokrene, izjavila je danas državni sekretar u ministarstvu Tatjana Matić.

Edukacioni centar je, uz podršku Ministarstva, organizovao 25 prezentacija „Kako uvesti eUpravu u lokalne samouprave?“ u središtima upravnih okruga, čime su došli do zajedničkih predloga za unapređenje eUprave.

Predlozi će biti sigurno primenjeni u zakonskim rešenjima koje resorno Ministarstvo planira da krajem jeseni pokrene. Sama reforma elektronske uprave u lokalnim samoupravama je deo procesa reformi državne uprave, i podrazumeva promene načina ponašanja drzavnih službenika na svim nivoima, izjavila je Matić novinarima.

Ona je na konferenciji za medije rekla da uvek postoji otpor u svesti ljudi kada su promene u pitanju, makar one bile i na bolje, i da je korišćenje Portala eUprava neophodno da bude obligacija, kroz određenu uredbu, jer drugačije ne može da zaživi, bar ne u kratkom vremenskom roku.

Ministarstvo će dati predlog za formiranje posebnog radnog tela po pitanju eUprave, kao i za uvođenje olakšica, jer pored obaveza moraju da postoje i određene beneficije. Možda nećemo moći poput Holandije da potpuno skinemo takse prilikom elektronskog plaćanja, zbog rupe u državnom budžetu, ali ćemo svakako uvesti olakšice, rekla je Matić.

Ona je izjavila da Ministarstvo radi na unapređenju postojećih usluga, kao što su elektronske javne rasprave i elektronsko plaćanje, a da se planira i razvoj posebne platforme koja će omogućiti ePlaćanje adminstrativnih taksi, kao i elektronski servis za izdavanje građevinskih dozvola, koji je u procesu izrade sa Geodetskim zavodom.

Očekujem da do kraja jeseni krene izrada zakona o arhivskoj građi i arhivskoj službi elektronskih dokumenata. Unapređenje eUprave je veliki zadatak svih resornih ministarstava i ključno je da u praksi zaživi, jer put do moderne države vodi kroz eUpravu, smatra Matić.

Predstavnik edukacionog centra, Ivan Grujić, rekao je da je želja preko 1.000 učesnika na prezentacijama bila da se Vlada Srbije upozna sa predlozima i sugestijama predstavnika lokalne samouprave koji bi, po njihovom mišljenju, doprineli da se unapredi proces uvođenja eUprave.

Od šest predloga koje smo sakupili, jedan od najbitnijih je da se zakonski definiše portal eUprave u pravnom okviru i da se predvidi koja prava i obaveze snose javne institucije kao korisnici Portala. Čak 90 odsto prisutnih je tražilo da im se uvede zakonska obaveza korišćenja portala eUprave, kaže Grujić.

On je rekao da će proces uvođenja eUprave biti zaokružen tek kada se uvede elektronska arhiva, koja će doneti prestanak skladištenja dokumenata u papirnom obliku, što će smanjiti troškove.

Dobar primer je Agencija za privredne registre koja pravi hale za skladištenje dokumentacije u papirnoj formi, što je veliki trošak, objašnjava Grujić.

Predlozi koji će se još naći pred Vladom Srbije su i da se omogući lokalnim samoupravama besplatan pristup novim i postojećim tehničkim rešenjima koji se koriste na nacionalnom nivou, i da zaposleni u lokalnim samoupravama i republički inspektori prođu obuku.

Prezentacije „Kako uvesti eUprave u lokalne samouprave“ pomogli su i Fondacija za otvoreno društvo, USAID i Nacionalni demokratski institut (NDI).

Unapređenje pristupa građana javnim upravama ključni je element za poboljšanje poverenja građana u vlast i za povećanje transparentnosti država. Prednosti su što se kroz eUpravu omogućuje lak i brz pristup informacijama kao i direktan kontakt građana i institucija što povećava njihovu odgovornost prema stanovništvu, kaže direktorka misije USAID-a u Srbiji, Suzan Fric.

eUprava Srbije se po razvijenosti nalazi na 51. mestu u svetu, sadrži više od 500 usluga koju nudi 30 državnih organa, i ima preko 900.000 korisnika servisa.

Najpopularnije usluge koje građani koriste su zakazivanje termina za izdavanje ličnih karti, pasoša, izvoda iz matične knjige rođenih i umrlih, a do kraja maja tekuće godine 100.000 ljudi je registrovalo svoja vozila putem eUprave, rečeno je na okruglom stolu.

Snimak okruglog stola u Medija Centru