Усмене информације не обавезују агенције, све мора писати у уговору

Пре коначне одлуке о куповини туристичког аранжмана, путници се морају добро информисати о свим детаљима у вези са путовањем и добро проучити уговор, опште услове, програм путовања, као и обавештење о гаранцији путовања које је обезбедила туристичка агенција, напомињу у Министарству трговине, туризма и телекомуникација.

Усмене информације нису обавезујуће за агенцију, па уколико туриста има посебне захтеве и потребе, попут одређене спратности или приступа за колица, а агенција се са тим сагласи, такви захтеви морају бити садржани у уговору о путовању, казала је Танјугу помоћник министра за туризам и туристичку инспекцију Гордана Радосављевић.

„Када уплати туристички аранжман, путник је са туристичком агенцијом склопио уговор о туристичком путовању и она је дужна да испуни све обавезе из уговора о путовању“, истакла је Радосављевић.

Уколико је агенција из неког разлога принуђена да пре почетка путовања измени цену, дестинацију, превоз, смештај или категорију смештаја, дужна је да без одлагања, путника о томе писмено обавести, нагласила је Радосављевић.

У том случају, навела је Радосављевић, путник може или да прихвати измене или да раскине уговор са агенцијом која је дужна да му врати сав уплаћени новац.

„Уговорени смештај може се и у току путовања заменити, уз сагласност путника, смештајем у објекат исте или више категорије на терет туристичке агенције или у ниже категорије, такође уз сагласност путника, с тим да је у овом случају агенција дужна да врати путнику разлику у цени“, појаснила је Радосављевић права путника уколико из неког разлога смештај не испуњава уговорене критеријуме.

Она је напоменула да се путник о томе договара са представником агенције који је на располагању путницима за време боравка у иностранству.

Радосављевић је такође препоручила путницима да пре куповине аранжмана на сајтовима Агенције за привредне регистре и Народне банке Србије провере финансијске резултате и ликвидност туристичке агенције која организује путовање, како се не би десило да се лоша финансијска ситуација агенције одрази на реализацију путовања.

Такође, у интересу је грађана, иако није обавеза, да због високих трошкова лечења у иностранству, уплате полису здравственог осигурања, а евентуално и лично путно осигурање, односно осигурање од отказа и осигурање пртљага, напоменула је Радосављевић.

Она је даље саветовала грађанима да, када планирају да уговоре путовање код туристичке агенције посредника, утврде ко је организатор тог путовања, јер је та главна агенција, а не посредник, одговорна за реализацију путовања.

Путници који имају примедбе на организацију путовања, своје рекламације могу послати агенцији у року од 30 дана од дана када утврде недостатак.

Уколико се договоре, агенција је дужна да у року од 15 дана путнику врати разлику у висини неизвршених услуга.

Како је навела Радосављевић, уколико дође до тога да агенција не испуњава своје обавезе и да две уговорене стране не могу да се споразумеју, незадовољни грађани би требало да се обрате туристичкој инспекцији.

У случају да се у току инспекцијске контроле испостави да је приговор основан, а путник и туристичка агенција ни уз помоћ инспектора не успеју да се договоре, туристички инспектор подноси захтев за покретање прекршајног поступка против организатора путовања.

„Запрећена казна је од 100.000 до 450.000 динара за правно лице, односно 10.000 до 25.000 динара за одговорно лице у правном лицу, односно од 30.000 до 150.000 динара за предузетника“, прецизирала је саговорница Танјуга.

Туристички инспектор, иако је утврдио да је приговор путника оправдан и поднео прекршајну пријаву, нема овлашћење да наложи агенцији да оштећеном путнику врати разлику у цени, тако да надаље путник може да оствари своја права и разлику у цени договори са агенцијом у вансудском поравнању или да поднесе тужбу надлежном суду.

Пријаве грађана на уочене неправилности у области туризма и угоститељства туристичка инспекција прима писаним путем на адресу: Сектор туристичке инспекције, Нови Београд, Улица Омладинских бригада бр.1, путем телефона дежурне службе број 011/3139-686, од 0.00 до 24.00 сата, као и електронским путем на мејл: turisticka.inspekcija@mtt.gov.rs.

На сајту Министарства објављен је образац за достављање пријава грађана у електронској форми на мејл: turisticka.inspekcija@mtt.gov.rs.