Usmene informacije ne obavezuju agencije, sve mora pisati u ugovoru

Pre konačne odluke o kupovini turističkog aranžmana, putnici se moraju dobro informisati o svim detaljima u vezi sa putovanjem i dobro proučiti ugovor, opšte uslove, program putovanja, kao i obaveštenje o garanciji putovanja koje je obezbedila turistička agencija, napominju u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija.

Usmene informacije nisu obavezujuće za agenciju, pa ukoliko turista ima posebne zahteve i potrebe, poput određene spratnosti ili pristupa za kolica, a agencija se sa tim saglasi, takvi zahtevi moraju biti sadržani u ugovoru o putovanju, kazala je Tanjugu pomoćnik ministra za turizam i turističku inspekciju Gordana Radosavljević.

„Kada uplati turistički aranžman, putnik je sa turističkom agencijom sklopio ugovor o turističkom putovanju i ona je dužna da ispuni sve obaveze iz ugovora o putovanju“, istakla je Radosavljević.

Ukoliko je agencija iz nekog razloga prinuđena da pre početka putovanja izmeni cenu, destinaciju, prevoz, smeštaj ili kategoriju smeštaja, dužna je da bez odlaganja, putnika o tome pismeno obavesti, naglasila je Radosavljević.

U tom slučaju, navela je Radosavljević, putnik može ili da prihvati izmene ili da raskine ugovor sa agencijom koja je dužna da mu vrati sav uplaćeni novac.

„Ugovoreni smeštaj može se i u toku putovanja zameniti, uz saglasnost putnika, smeštajem u objekat iste ili više kategorije na teret turističke agencije ili u niže kategorije, takođe uz saglasnost putnika, s tim da je u ovom slučaju agencija dužna da vrati putniku razliku u ceni“, pojasnila je Radosavljević prava putnika ukoliko iz nekog razloga smeštaj ne ispunjava ugovorene kriterijume.

Ona je napomenula da se putnik o tome dogovara sa predstavnikom agencije koji je na raspolaganju putnicima za vreme boravka u inostranstvu.

Radosavljević je takođe preporučila putnicima da pre kupovine aranžmana na sajtovima Agencije za privredne registre i Narodne banke Srbije provere finansijske rezultate i likvidnost turističke agencije koja organizuje putovanje, kako se ne bi desilo da se loša finansijska situacija agencije odrazi na realizaciju putovanja.

Takođe, u interesu je građana, iako nije obaveza, da zbog visokih troškova lečenja u inostranstvu, uplate polisu zdravstvenog osiguranja, a eventualno i lično putno osiguranje, odnosno osiguranje od otkaza i osiguranje prtljaga, napomenula je Radosavljević.

Ona je dalje savetovala građanima da, kada planiraju da ugovore putovanje kod turističke agencije posrednika, utvrde ko je organizator tog putovanja, jer je ta glavna agencija, a ne posrednik, odgovorna za realizaciju putovanja.

Putnici koji imaju primedbe na organizaciju putovanja, svoje reklamacije mogu poslati agenciji u roku od 30 dana od dana kada utvrde nedostatak.

Ukoliko se dogovore, agencija je dužna da u roku od 15 dana putniku vrati razliku u visini neizvršenih usluga.

Kako je navela Radosavljević, ukoliko dođe do toga da agencija ne ispunjava svoje obaveze i da dve ugovorene strane ne mogu da se sporazumeju, nezadovoljni građani bi trebalo da se obrate turističkoj inspekciji.

U slučaju da se u toku inspekcijske kontrole ispostavi da je prigovor osnovan, a putnik i turistička agencija ni uz pomoć inspektora ne uspeju da se dogovore, turistički inspektor podnosi zahtev za pokretanje prekršajnog postupka protiv organizatora putovanja.

„Zaprećena kazna je od 100.000 do 450.000 dinara za pravno lice, odnosno 10.000 do 25.000 dinara za odgovorno lice u pravnom licu, odnosno od 30.000 do 150.000 dinara za preduzetnika“, precizirala je sagovornica Tanjuga.

Turistički inspektor, iako je utvrdio da je prigovor putnika opravdan i podneo prekršajnu prijavu, nema ovlašćenje da naloži agenciji da oštećenom putniku vrati razliku u ceni, tako da nadalje putnik može da ostvari svoja prava i razliku u ceni dogovori sa agencijom u vansudskom poravnanju ili da podnese tužbu nadležnom sudu.

Prijave građana na uočene nepravilnosti u oblasti turizma i ugostiteljstva turistička inspekcija prima pisanim putem na adresu: Sektor turističke inspekcije, Novi Beograd, Ulica Omladinskih brigada br.1, putem telefona dežurne službe broj 011/3139-686, od 0.00 do 24.00 sata, kao i elektronskim putem na mejl: turisticka.inspekcija@mtt.gov.rs.

Na sajtu Ministarstva objavljen je obrazac za dostavljanje prijava građana u elektronskoj formi na mejl: turisticka.inspekcija@mtt.gov.rs.