Zakon o zaštiti potrošača zaposliće dodatno i trgovce i tržišne inspektore, dok će potrošači imati mogućnost da i lično učestvuju u proveri navoda u deklaraciji ili računu, rečeno je u Privrednoj komori Beograda (PKB).
Načelnica Odeljenja za zaštitu potrošača u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija, Vesna Novaković, podsetila je na prezentaciji ovog zakona u beogradskoj komori, da je prvobitna namera bila da se propisi o pravima potrošača usklade sa novim evropskim direktivama u toj oblasti, ali je broj predloga i sugestija premašio meru izmena i dopuna, zbog čega je donet potpuno nov zakon.
„Namera predlagača zakona bila je da se otklone barijere za primenu propisa u ovoj oblasti, što je bila osnovna primedba na prethodni, još važeći zakon, i da se ojača institucionalni okvir za njegovo sprovođenje“, objasnila je Novaković.
Suštinsku novinu Zakona o zaštiti potrošača, koji je usvojen u Skupštini Srbije 21. juna i stupiće na snagu 21. septembra ove godine, predstavljaju odredbe koje trgovcima nalažu da o svemu što se tiče robe ili usluge temeljno obaveste potrošača uz obavezno isticanje cena i po jedinici proizvoda, a precizirano je i sve što se odnosi na kupovinu tehničke robe, kazala je Novaković.
Prema njenim rečima, trgovac više nema odgovornost u odnosu na garanciju, nego samo davalac garancije.
Trgovci će međutim morati da odgovore na svaku reklamaciju potrošača u roku od osam dana (ranije je bilo 15) sa predlogom rešenja problema, kao i da omoguće kupcu da prisustvuje proveri ukoliko posumnja da je prevaren u merenju ili naplati robe.
Trgovci će morati da vode evidenciju reklamacija koja se čuva dve godine, da odrede mesto za reklamacije u prodajnom objektu i zaduže osobu za njihov prijem, objasnila je Novaković.
Predstavnik Tržišne inspekcije, Goran Macura, kazao je da je novi zakon uveo nadležnost ove inspekcije u mnoge norme i proširio obim postupaka koji se kažnjavaju.
Kazne nisu promenjene i kreću se od 300.000 dinara do dva miliona dinara, a Tržišna inspekcija će ubuduće morati da donosi rešenja o kažnjavanju trgovaca, podsetio je on.
Potrošači će moći da odustanu od elektronske kupovine ili kupovine na daljinu u roku od 14 dana od dana zaključenja ugovora o kupovini, da vrate neoštećenu robu o svom trošku i da dobiju u najkraćem roku povraćaj novca, naveo je Macura.
Promociju Zakona o zaštiti potrošača koji je izazvao veliko interesovanje organizovali su Udruženje za trgovinu, Centar za poslovno obrazovanje i unapređenje kvaliteta i Centar za za privredno-pravni sistem PKB, navedeno je u saopštenju te privredne asocijacije.