Potpredsednik Vlade i ministar trgovine, turizma i telekomunikacija Rasim Ljajić najavio je da će Srbija 1. februara preuzeti ključeve i početi da oprema svoj paviljon na Svetskoj izložbi „Ekspo 2015“ u Milanu, koja će biti otvorena 1. maja i trajaće do kraja oktobra ove godine.
„Počeli smo da se pripremamo i, iako je još u toku procedura za izbor najboljeg dizajnerskog rešenja, stići ćemo da sve poslove završimo u roku“, rekao je ministar Ljajić za Novosti, dodajući da je ova izložba, pored predsedavanja OEBS-om najvažniji događaj za Srbiju u ovoj godini.
„Okusi hranu Oseti život“ je slogan sa kojim se Srbija sprema za svoj najvažniji nastup ove godine. Posetioce srpskog paviljona čekaće bogata nacionalna trpeza, slike krajolika i turističkih destinacija. Tokom šestomesečnog predstavljanja, domaćini će im biti i najznamenitiji umetnici i sportisti.
Paralelno sa predstavljanjem lepota Srbije, privrednici će raditi na tome da privuku nove investitore, jer će na „Ekspo 2015“ svoj paviljon imati 144 države, od kojih bi sa mnogima mogla da bude unapređena privredna saradnja.
Prema ministrovim rečima interesovanje za „Ekspo“ je ogromno, dosad je već prodato sedam miliona ulaznica, a očekuje se više od 20 miliona posetilaca. Zbog tako velikog interesovanja Srbija bi trebalo da uloži sve raspoložive resurse da se, kad već učestvuje na ovoj izložbi, predstavi u najboljem mogućem svetlu.
„Baš u vreme poplava trebalo je da donesemo odluku hoćemo li uopšte učestvovati na „Ekspo 2015“. Bili smo blizu da odustanemo, jer je trebalo da damo pola miliona evra samo za zakup paviljona. U trenutku kada su ljudi ostali bez krova nad glavom, imali smo dilemu šta činiti. Ali onda nam je Italija izašla u susret i dala besplatan paviljon, što je olakšalo našu odluku – priča potpredsednik Vlade.
Paviljon Srbije nalazi se u okviru mediteranskog klastera. Smešteni smo sa zemljama sličnih gastronomskih navika, kaže Ljajić. Tu su još Albanija, Alžir, Crna Gora, Egipat, Grčka, Liban, Libija, San Marino i Tunis. Svaka država ima svoj paviljon i zajednički prostor za predstavljanje. Tu će biti i trg na kome će se priređivati koncerti i drugi nastupi. Biće tu i mala pijaca, sa voćem, povrćem i začinima karakterističnim za zemlje učesnice.
Za ceo nastup Srbija raspolaže sa 100 miliona dinara ili nešto više od 800.000 evra. Gotovo sve države imaju daleko veće budžete. Rekorder je Kina, koja će potrošiti 50 miliona evra, a Italija, kao domaćin, namerava da u svoj nastup uloži 40 miliona evra. Jednako ambiciozne planove ima i Nemačka, sa listom troškova od 40 miliona evra. Švajcarska će da potroši 18,5, Francuska 20, a Kuvajt između 20 i 25 miliona evra. Hrvatska je, recimo, odustala od učešća.
Značajno se razlikuju i veličine paviljona. Tako će najveći imati Italijani, kao domaćini, površine 12.000 metara kvadratnih. Među najvećima će biti i nemački sa 4.900, pašvajcarski sa 4.433, japanski sa 4.170 i kineski sa 4.000 kvadrata. Naš paviljon biće mali, sa svega 250 kvadrata, ali je dobro pozicioniran – nalazi se pored italijanskog, koji će sigurno imati najveću posećenost, jer je najveći, a i 15 miliona posetilaca biće Italijani. Odmah pored je i veštačko jezero napravljeno za ovu priliku – najavljuje ministar. Naš budžet je skroman, a i prostor kojim raspolažemo je mali, pa ćemo te nedostatke morati da nadoknadimo viškom kreativnosti.
“Nadamo se da ćemo da dovedemo naše najpoznatije sportiste i umetnike”, kaže Ljajić. U paviljonu imamo i kuhinju gde će se pripremati tradicionalna jela. Želimo da predstavimo našu, istoriju, kulturu , tradiciju, sport, turizam i privredu A osim ostavljanja dobrog utiska, suština boravka naših predstavnika u Milanu, od maja do novembra, biće sklapanje poslovnih ugovora. Očekuje se poseta brojnih zvaničnika našem paviljonu, kao i niz bilateralnih sastanaka. Privredna komora Milana uvrstila je Srbiju među 20 država sa kojima želi da sarađuje tokom „Ekspo 2015“. Ustupiće nam prostor za sastanke i rad u okviru njihove komore. Od toga će konkretnu korist, ocenjuje ministar, imati kompanije. Ti sastanci dešavaće se izvan prostora same izložbe i neće biti ograničeni samo na teme ovogodišnjeg „Ekspa“, čiji je moto „Nahrani planetu Energija za život“.