Potpredsednik Vlade Srbije i ministar trgovine, turizma i telekomunikacija Rasim Ljajić izjavio je danas u Beogradu, posle potpisivanja Sporazuma o saradnji u oblasti turizma sa ministrom turima i zaštite životne sredine Blendijem Klosijem, da Srbija i Albanija imaju potencijal za razvoj saradnje u oblasti turizma, kao i za kreiranje zajedničkog turističkog proizvoda kako bi privukle, pre svega, goste sa prekookeanskih tržišta.
Ljajić je kazao da je Srbija zainteresovana da poveća turistički promet između Srbije i Albanije koji je sada navodi, zanamerljiv jer svega 3.000 do 5.000 naših ljudi boravi u Albaniji, dok mi čak i ne registurujemo albanske turiste u Srbiji s obzirom na njihov mali broj.
„Verujemo da ovaj sporazum može da podstakne i približi turistima i jedne i druge zemlje naše potencijale. Verujemo da imamo puno toga da ponudimo i da će međusobne razmene i stručnjaka iz oblasti turizma, saradnja naših turističkih agencija, privrednih komora, ali i dolasci medija iz jedne i druge zemlje koji će izveštavati o tim potencijalaima i te kako doprineti rastu turističkog prometa i u jednom i u drugom pravcu“, rekao je Ljajić.
Naveo je da je Sporazum sa Albanijom jedan u nizu koje Srbija ima sa manje-više svim zemljama regiona, a ostalo je da se takvi sporazumi, koji su već usaglašeni, potpišu sa Hrvatskom i Bugarskom.
„Na ovaj način želimo da kreiramo zajednički turistički proizvod zemalja regiona. Smatramo da su ti sporazumi od velike važnosti jer vode ka kreiranju tog zajedničkog turističkog proizvoda. Time povećavamo šansu da privučemo turiste iz udaljenih, pre svega preokeanskih tržišta“, kaže Ljajić.
Ukoliko, dodaje, zemlje regiona nastupaju sasmostalno i pojedinačno, te šanse su znatno manje s obzirom na trendove turista, posebno sa udaljenih tržišta, da tokom jednog turističkog putovanja posećuju dve, tri ili više zemalja.
Srbija, kaže Ljajić, do sada ima zajedničke turističke proizvode sa Crnom Gorom i Makedonijom.
„Želimo i na ovaj način da damo doprinos kreiranju zajedničkog turističkog proizvoda pre svega zemalja Zapadnog Balkana. Ništa bolje ne može da povezuje narode, države, naša društa kao što to može turizam i ništa bolje i efikasnije ne može da ruši stereotipe i barijere među ljudima kao što mogu turistička putovanja i doživaljaji koje ti ljudi imaju tokom turističkih posete i boravka u određenim zemljama“, naglasio je Ljajić.
U tom pogledu, ocenio je, društvena uloga turizma je zaista velika.
Kada je reč o saradnji sa Albanijom, Ljajić kaže da smo do sada zajednicki pokušali da se predstavimo na japanskom trižištu, te smo to učinili zajedno sa Albanijom i Crnom Gorom.
„Posle toga u taj proizvod i taj nastup su uključeni još Makedonija i BiH pod nazivom Balkan – vaša sledeća destinacija. Verujemo da to jeste put ka kreiranju tog zajedničkog turističkog proizvoda“, navodi Ljajić.
Srbija je, kaže, zainteresiovana za kreiranje zajedničkog turističkog proizvoda između Srbije i Albanije i šta je to što možemo da ponudimo trećim tržištima.
„Otvoreni smo za saradnju sa pre svega Makedonijom i Crnom Gorom gde smatramo da postoje potencijali, ali i drugim zemljama, da nastupamo prema trećim posebno udaljenim tržištima. U tome veliku ulogu imaju naše turističke privrede, naši tur-operatori, naše turističke agencije, i svakako da će deo ovog projekta biti i privredne komore jedne i druge zemlje“, rekao je Ljajić.
Ministar turizma i zaštite životne sredine Albanije Blendi Klosi rekao je nakon potpisivanja Sporazuma da turizam postaje sve značajniji deo privrede dveju zemalja jer donosi novac, a novac donosi ekonomsku moć i boljitak za sve regione.
„Albanija i Srbija imaju velike šanse i mnogo toga što mogu zajednički da ponude. Potencijali su veliki i treba ih iskoristiti, a uključuju kulturnu baštinu, promovisanje našeg života, životnih stilova“, kaže Klosi i navodi da nakon potpisivanja Sporazuma treba pružiti veliku podršku svim institucijama uključenim u turistički sektor.
Sa Ljajićem je, navodi Klosi, razgovarao o potrebi da se organizuje zajednički sastanak ministara turizma iz regiona kako bi se radilo na izradi zajedničke strategije i kreiranju zajedničkog turističkog proizvoda koji bi objedinjavao sve ponude koje mogu da pruže zemlje iz regiona, uključujući Makedoniju, Crnu Goru, BiH i Kosovo.
„Tako bismo mogli da ostvarimo daleko veće rezultate na svetskom tržištu“, kaže Klosi.