Сваки корисник ће преко свог мобилног телефона моћи да користи квалификовани електронски потпис у трансакцијама и електронској комуникацији, што ће омасовити његову примену, изјавио је данас министар трговине, туризма и телекомуникација Расим Љајић.
Образлажући у Скупштини Србије Предлог закона о електронском документу, електронској идентификацији и услугама од поверења у електронском пословању, Љајић каже да је до сада, због компликоване процедуре, свега 360.000 грађана користило услуге електронског потписa, што је свега пет одсто становништва.
“Сада уводимо револуционарну услугу од поверења – квалификовани електронски потпис”, каже Љајић и наводи да ће он бити еквивалент својеручном потпису, а најављује и увођење електронског печата за правна лица и формирање електронског магацина за чување документације.
Предвиђено је и признавање пуноважности електронског документа и његово изједначавање са папирним документом што ће, каже, смањити употребу докумената у папирној форми.
За правно лице предвиђено је постојање електронског печата који ће бити еквивалент електронском потпису за правно лице.
“Ако је електронски потпис замена за својеручни потпис, онда је електронски печат замена за печат и својеручни потпис овлашћеног лица заједно, односно има пуноправну снагу”, каже Љајић.
То ће, истиче, решити многе проблеме који су се појављивали у пракси јер су власници фирми свој потпис давали запосленима што је, наводи, не само противзаконито, већ отвара простор за злоупотребе.
То решење је битно, наводи Љајић, и због повезивања различитих информационих система и институција које могу да размењују печатирана електронска документа.
Слање таквих докумената, како је рекао министар, биће са већим степеном поузданости јер, објашњава, електронска достава омогућава да се види тачно време слања и пријема сваког документа што је битно за судске и управне поступке.
“Услуга квалификоване електронске доставе је замена за услугу препоручене пошиљке, омогућава поузданост и сигурност да ће доћи на адресу на коју је документ и послат”, рекао је Љајић.
Предвиђено је, каже, и формирање електронског магацина за чување документације, а електронско чување докумената је, додаје, важно због привреде.
Навео је да су се за чување документације на многим складиштима за чување папирне документиције трошили милиони.
“Трошкови чувања једне кутије су 50 центи, ради се о милионима који су до сада плаћани”, додаје министар.
Он, међутим, наводи, да ће велики проблем у примени тог решења бити због постојања обавезе чувања докумената у папирном облику.
Уверева да ће квалификовани електронски потпис омогућити потпуну сигурност, безбедност и висок степен поузданости, јер су, наводи, законским предлогом утврђени различити поступци идентификације.
“У зависности од степена ризика од злоупотреба и могуће штете, имамо три нивоа идентификације – основни, средњи и високи”, наводи Љајић.
Предложени закон треба да омогући даљу модернизацију јавне управе, а грађанима да обезбеди лакши приступ услугама јавне власти, као и да омогући прелазак на електронско пословање, да отклони све препреке за брже, ефикасније и јефтиније пословање, што је, истиче, корисно за грађане, привреду и јавну управу.
Закон је, каже, само први корак, а далеко већи посао биће његова примена, и најављује да ће прихватити амандмане на предложени закон који ће побољшати текст закона.