Ljajić : Nedovoljan pritisak međunarodne zajednice da se takse ukinu

Dnevna šteta od uvođenja taksi prištinskih vlasti na robu iz centralne Srbije je 1,080 miliona evra, a procenjuje se, da će do kraja godine, ako takse ostanu na snazi, biti oko 400 miliona evra, rekao je potpredsednik Vlade i ministar trgovine, turizma i telekomunikacija Rasim Ljajić.

On je ukazao, da je do sada, od 21. novembra prošle do 20. jula ove godine, iz centralne Srbije u južnu srpsku pokrajinu plasirano za 260 miliona evra manje robe nego u istom periodu prošle godine.

,,Međunarodna zajednica nije izvršila dovoljno jak pritisak da se takse ukinu. Koliko će štetiti budžetu Srbije znaće se na kraju godine, ali sigurno će se odraziti i na ukupni BDP“, naglasio je ministar za TV Pink.

On je dodao da je to samo jedan segment priče, a da je šteta od gubitka tržišta nemerljiva.

Na tržište Kosova i Metohije već su se pozicionirale i povećale svoj izvoz zemlje iz okruženja. Grčka je 3,5 puta povećala izvoz, ali i druge zemlje kao što su Slovenija, Hrvatska, Mađarska, Bugarska, Makedonija.

Ministar je naglasio da najviše trpe građani srpske nacionalnosti, ali trpe i Albanci, jer je roba na Kosovu i Metohiji skuplja u proseku za pet odsto, dok štetu trpe i proizvođači jer su sirovine nabavljali u Srbiji.

,,Pšenicu plaćaju 15 evra po toni skuplje nego kada su je nabavljali iz centralne Srbije, a naša je nemerljivo boljeg kvaliteta. Da ne govorimo o političkoj šteti jer je ubijen dijalog. Od uvođenja taksi nema dijaloga“, naglasio je on.

Upitan zbog čega nije bilo jačeg međunarodnog pritiska da se takse ukinu, Ljajić je rekao da se EU i čitava međunarodna zajednica suočavaju sa ,,krizom autoriteta, vođstva, ideje“, da to nije onaj isti svet od ranije.

,,Više nemate tako jakih autoriteta koji bi mogli da nametnu svoju odluku, ali i ovaj prostor nije prioritet za EU i Ameriku, da se neko tim stalno bavi. Bave se od slučaja do slučaja, od situacije do situacije. Međunarodna zajednica nije u stanju da jako pritisne da se takse ukinu“, istakao je on.

Ne postoji ekonomsko opravdanje za uvođenje taksi, zaključuje Ljajić i kaže da su one donele samo političku korist pojedincima koji će je, ako izbori na Kosovu i Metohiji budu ranije održani, politički materijalizovati.