Potpredsednik Vlade i ministar trgovine, turizma i telekomunikacija Rasim Ljajić, izjavio je na 9. Turističkom forumu na Paliću, da su za budućnost srpskog turizma ključni kreativnost, kontinuitet, kvalitet i komunikacije.
Ministar je istakao da je vreme da se realno sagledaju i naši potencijali i naše mogućnosti jer je došlo vreme da se o turizmu govori kao što se govori o fudbalu.
,,Svaki stanovnik Srbije je selektor i zna kako bi trebalo da izgleda fudbalska reprezentacija i sada imamo istu situaciju i sa turizmom. Nema čoveka koji o tome ne diskutuje i ne daje mišljenje, što nije loše, ali teško da će to dati neko lekovito rešenje, neki recept kako da ove potencijale učinimo realnim i ostvarivim”, objasnio je on.
Ljajić je, obraćajući se predstavnicima brojnih lokalnih turističkih organizacija, kazao da svi pokazatelji govore da svetski turistički promet raste brže od svetskog bruto društvenog prihoda. Tako je u 2017. godini turizam beležio rast od 4,6 odsto, a svetska ekonomija 3 odsto.
Turizam se brže razvija od proizvodnje koja je porasla za 4,2 odsto, poljoprivrede za 2,6 odsto pa čak i finansijski usluga koje su rasle za 2,5 odsto.
Međutim, navodi ministar, svi podaci govore da sledi jedan period stagnacije turizma na globalnom nivou.
,,Postavlja se pitanje gde je Srbija tu i šta možemo da očekujemo? Mislimo, pošto je turizam u procvatu da ćemo postati turistička velesila, ali to nećemo postati. Očekujemo da turizam izvadi zemlju iz krize i bude vodeća ekonomska snaga, ali ni to se neće desiti kao što se nije desilo nigde u svetu”, poručio je ministar.
Ljajić je rekao da je direktno učešće turizma u Srbiji u ukupnom bruto društvenom prihodu 2,3 odsto i kako se stiče utisak da je to malo.
Naveo je da je slična situacija i u drugim zemljama poput Mađarske – 2,4 odsto, Češke – 2,6 odsto, Slovenije – 3,3 odsto, Francuske – 3,6 odsto, Nemačke – 3,9 odsto, Španije – 5,4 odsto, Italije – 5,5 odsto, dok je nešto viši procenat u Grčkoj – 8 odsto i Hrvatskoj – 11 odsto.
,,Ali kao što vidite nigde to nije vodeća privredna grana. Kao što je ovde zabluda da je Srbija poljoprivredna zemlja i da će poljoprivreda preporoditi zemlju i doprineti značajnom ekonomskom rastu. Mi moramo da se oslobodimo zabluda kojima robujemo i realno sagledamo šta možemo i želimo da postignemo u sektoru turizma”, istakao je potpredsednik.
Ministar je poručio da se u Srbiji turizam desio, a da tek poslednje dve godine pokušavamo da to kanališemo kako bi bio proizvod jedne organizovane sistemske akcije države i partnerskog odnosa svih, od lokalnog nivoa, države, različitih institucija i turističke privrede.
,,Zabluda je da svaka opština treba da predstavlja fantastičnu turističku destinaciju koja će tu opštinu preporoditi jer neće. Ne mogu svih 165 opština u Srbiji da budu top turističke destinacije, to danas nema niko“, rekao je on i dodao da umesto konzervativnog pristupa turisti kojeg vodimo od tačke A do tačke B, kojem smo skloni, turizam treba da posmatramo kao industriju događaja i iskustva.
,,Pre nego što počnemo da pričamo o promociji treba da utvrdimo šta je proizvod koji nudimo. To je posao broj jedan i za lokalne turističke organizacije i za lokalne samouprave, a posao države je da stvori formalno-pravni okvir, donese dobre zakone i da finansijski podrži projekte koji su u funkciji turizma”, objasnio je ministar.
Prva stvar, kako je rekao, je da nedostatak finansijskih sredstava, koji su glavni izgovor, nadoknadimo kreativnošću.
Kao drugu stvar, ministar je istakao udruživanje lokalnih turističkih organizacija jer nam je dugoročni cilj destinacijska menadžmet organizacija koja sada zvuči kao utopija ali kojoj treba da težimo.
,,Treba da udružimo najbolje što imamo, u finansijskom, kadrovskom, organizacionom i promotivnom smislu. Mi ćemo naredne godine kroz konkurs za dodelu sredstva za infrastrukturne projekte davati prednost isključivo turističkim organizacijama koje su udružene, njih dve, tri, četiri, pet. Nećemo isključiti pojedinačne projekte ali će udružene imati primat“, najavio je Ljajić.
Treća stvar koju je ministar istakao je stalna edukacija.
Govoreći o ciljevima u 2018. godini, Ljajić je rekao da su ambiciozni ali dostižni i da u Srbiji očekuje 3,5 miliona turista, od toga 1,7 miliona stranih turista, 9,5 miliona noćenja i devizni priliv između 1,35 i 1,40 milijardi eura.