Održana javna rasprava o izmenama i dopunama Zakona o zaštiti potrošača

Ministarstvo spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija organizovalo je Javnu raspravu o Nacrtu zakona o izmenama i dopunama zakona o zaštiti potrošača u Srbiji koja je održana 16. jula 2013. godine u Privrednoj komori Srbije.

Razlozi za rad na izmenama i dopunama važećeg Zakona o zaštiti potrošača bili su, pre svega, uočeni nedostaci u dvogodišnjoj primeni aktuelnog zakona, potreba za daljim uređenjem ove važne oblasti i neophodnost usklađivanja sa promenama u evropskom pravu nastalim, primarno, usvajanjem  Direktive 2011/83/EU o potrošačkim pravima. Predložene izmene i dopune tiču se, prioritetno, dužnosti obaveštavanja potrošača pre zaključenja ugovora, zabrane diskriminacije potrošača, zatim zaštite potrošača u ostvarivanju prava iz ugovora o prodaji robe. Predložene izmene i dopune tiču se još i  Nacionalnog programa zaštite ugroženog potrošača, zaštite od isključenja, nadležnosti za nadzor, ovlašćenja nadležnih inspekcijskih organa i slično. U skladu sa navedenim, izmenjene su i dopunjene i kaznene odredbe.

Predstavnica Ministarstva spoljne i unutrašnje trgovine Nevena Praizović je održala prezentaciju predloženih izmena i dopuna, tokom koje je akcenat stavljen na konkretne koristi za potrošače. Najbitnije, među njima, tiču se detaljnog regulisanja postupka reklamacije, vođenja knjige reklamacija od strane trgovca i rokova za rešavanje reklamacija.

Veoma bitan predlog, koji omogućava potrošaču značajnije viši nivo zaštite, tiče se situacije pojave nesaobraznosti u prvih 6 meseci, kada potrošač može da bira između zahteva da se nesaobraznost otkloni zamenom za novi proizvod, odgovarajućim umanjenjem cene ili da izjavi da raskida ugovor. U ovoj situaciji otklanjanje nesaobraznosti opravkom bilo bi moguće samo uz izričitu saglasnost potrošača. Uvođenjem ove odredbe onemogućilo bi se nametanje opravke potrošaču u prvih 6 meseci, što bi dovelo do mnogo manjeg broja nezadovoljnih potrošača.

Takođe, predlaže se da se rok u kome trgovac odgovara potrošaču na izjavljenu reklamaciju skrati sa 15 na 8 dana. Na novi način se uređuju obaveze trgovca u slučaju uništenja, gubitka ili oštećenja predmeta datog na popravku. Propisuje se i da se oštećenje na kupljenoj robi može reklamirati iako potrošač ne poseduje originalnu ambalažu, odnosno nemogućnost kupca da priloži ambalažu ne može biti razlog za odbijanje otklanjanja nesaobraznosti.

Prethodno navedene, ali i brojne druge konkretne promene koje bi donele značajne prednosti za potrošače, praćene su propisivanjem odgovarajućih ovlašćenja inspekcijskih organa i prekršajnim sankcijama.

U zaključku sastanka, pomoćnik ministra nadležna za poslove zaštite potrošača u Ministarstvu spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija mr Ljiljana Stanković, je pozvala sve zainteresovane strane da dostave svoje komentare i sugestije na predložene izmene i dopune. Takođe, podsetila je prisutne da tokom javne rasprave zainteresovani mogu da dostave svoje sugestije i na sve preostale članove važećeg Zakona o zaštiti potrošača, tj. i na one koji nisu bili predmet izmena i dopuna. Naglasila je, da će budući koraci biti preduzimani upravo u skladu sa zaključcima procesa javne rasprave. Ukoliko se kao rezultat ove javne rasprave ukaže potreba promene većeg broja članova, koji prevazilazi obim prihvatljiv za proces izmena i dopuna, Ministarstvo će pristupiti izradi novog, celovitog, zakonskog rešenja.