Данас ступа на снагу нови Закон о заштити потрошача

Нови Закон о заштити потрошача од данас ступа на снагу. Потпредседник Владе и министар трговине, туризма и телекомуникација Расим Љајић је рекао да је основни циљ доношења новог закона стварање система који ће омогућити заштиту потрошача у уговорном односу са трговцем, чија је специфичност у томе да га закључују две неједнаке стране, односно трговац је углавном у предности. Он располаже са више информација и углавном је богатији од потрошача. И зато нови закон обухвата бројна решења прописана у корист потрошача која теже да отклоне ову неједнакост, објаснио је Љајић.

Нова законска решења предвидела су механизме који обезбеђују јачу и ефикаснију заштиту потрошача, првенствено код остваривања потрошачких права из уговора о продаји.

„Пре свега, онемогућено је наметање оправке у првих 6 месеци, што практично значи да је поправка  могућа само уз претходно добијену сагласност потрошача“, каже Љајић.

Скраћен је рок коме трговац одговара на рекламацију са 15 на 8 дана. Одговор трговца на рекламацију потрошача мора да садржи одлуку да ли прихвата рекламацију, изјашњење о захтеву потрошача, конкретан предлог и рок за решавање рекламације. Прописана је обавеза трговца да врати новац потрошачу уколико му не испоручи робу у уговореном року или најкасније у року од 30 дана ако друго није уговорено.

Прописана је и обавеза трговца да води књигу рекламација потрошача и да је чува најмање две године од дана подношења рекламације потрошача. Увидом у књигу рекламација надлежни инспектор проверава да ли трговац одговара на рекламације у прописаном року, као и да ли, како и у ком року решава жалбе купаца.

 

Када купују на даљину (преко Интернета, од трговачких путника или на презентацијама у угоститељским објектима), потрошачи имају право да одустану од уговора и робу врате у року од 14 дана од дана обављене куповине. Могућност предомишљања  и повраћаја робе трговцу могућа је само код ових облика куповине. Трговац је дужан да потрошача обавести да има право да се предомисли и робу врати. Уколико потрошач то и учини, трговац је дужан да му врати новац назад, без одлагања, а најкасније у року од 14 дана.

 

Додатно образлажући нови правни акт, Љајић је рекао и да инспекција према новом Закону има шири обим овлашћења. То конкретно значи да су сада санкционисана поједина понашања трговца која према досадашњем Закону инспектор није био надлежан да проверава, односно није имао овлашћења.

 

Како би се потрошачи подстакли да се боре за своја права, ако је неопходно и судским путем, новим законом се укидају  судске таксе за потрошачке спорове мање од 500.000 динара. Таксе су досад биле скупе, па су се купци ретко усуђивали да свој проблем изнесу пред суд.

 

Закон предвиђа и посебну заштиту за социјално угрожене потрошаче којима не сме бити обуставЉено снабдевања електричном енергијом или гасом током грејне сезоне.

 

Јачање потрошачког покрета

 

Један од најважнијих циЉева новог Закона је јачање потрошачког покрета у Србији. Ту имамо почетне резултате што се види по томе да је досад регистровано 31 удружење за заштиту потрошача, која испуњавају услове за обавЉање те делатности. Новим Законом су детаЉније прецизирани критеријуми по којима удружење може бити уписано у Евиденцију коју води надлежно Министарство. Најважнији критеријуми су да је удружењу заштита потрошача једина делатност, да је у тој области најмање три године, да има кадровске капацитете, да је непрофитно и независно од политичких и економских интереса физичких и правних лица. Само евидентирана удружења имају право да буду финансирана и суфинансирана из буџета Републике Србије,  да оснују свој савет, да чине најмање трећину чланова  Националног савета за заштиту потрошача, да учествују у доношењу одлука значајних за потрошаче, као и да буду чланови комисија које одлучују о приговорима потрошача. Дакле улога удружења је новим Законом ојачана, јер су она главни партнери државе у заштити потрошача.