Закон о заштити потрошача запослиће додатно и трговце и тржишне инспекторе, док ће потрошачи имати могућност да и лично учествују у провери навода у декларацији или рачуну, речено је у Привредној комори Београда (ПКБ).
Начелница Одељења за заштиту потрошача у Министарству трговине, туризма и телекомуникација, Весна Новаковић, подсетила је на презентацији овог закона у београдској комори, да је првобитна намера била да се прописи о правима потрошача ускладе са новим европским директивама у тој области, али је број предлога и сугестија премашио меру измена и допуна, због чега је донет потпуно нов закон.
„Намера предлагача закона била је да се отклоне баријере за примену прописа у овој области, што је била основна примедба на претходни, још важећи закон, и да се ојача институционални оквир за његово спровођење“, објаснила је Новаковић.
Суштинску новину Закона о заштити потрошача, који је усвојен у Скупштини Србије 21. јуна и ступиће на снагу 21. септембра ове године, представљају одредбе које трговцима налажу да о свему што се тиче робе или услуге темељно обавесте потрошача уз обавезно истицање цена и по јединици производа, а прецизирано је и све што се односи на куповину техничке робе, казала је Новаковић.
Према њеним речима, трговац више нема одговорност у односу на гаранцију, него само давалац гаранције.
Трговци ће међутим морати да одговоре на сваку рекламацију потрошача у року од осам дана (раније је било 15) са предлогом решења проблема, као и да омогуће купцу да присуствује провери уколико посумња да је преварен у мерењу или наплати робе.
Трговци ће морати да воде евиденцију рекламација која се чува две године, да одреде место за рекламације у продајном објекту и задуже особу за њихов пријем, објаснила је Новаковић.
Представник Тржишне инспекције, Горан Мацура, казао је да је нови закон увео надлежност ове инспекције у многе норме и проширио обим поступака који се кажњавају.
Казне нису промењене и крећу се од 300.000 динара до два милиона динара, а Тржишна инспекција ће убудуће морати да доноси решења о кажњавању трговаца, подсетио је он.
Потрошачи ће моћи да одустану од електронске куповине или куповине на даљину у року од 14 дана од дана закључења уговора о куповини, да врате неоштећену робу о свом трошку и да добију у најкраћем року повраћај новца, навео је Мацура.
Промоцију Закона о заштити потрошача који је изазвао велико интересовање организовали су Удружење за трговину, Центар за пословно образовање и унапређење квалитета и Центар за за привредно-правни систем ПКБ, наведено је у саопштењу те привредне асоцијације.